مدیریت مواد پایدار (SMM): یک مرور کلی

سیاره محدود ما نمی تواند به طور نامحدود از جمعیت رو به رشد جهانی ما پشتیبانی کند، اگر به استفاده از منابع به روشی که در قرن گذشته انجام داده ایم ادامه دهیم. ضروری است که مواد پایدارتری را نوآوری و پیاده سازی کنیم و روش های مدیریت زباله خود را به طور کامل اصلاح کنیم.

مدیریت مواد پایدار (SMM) رویکردی سیستماتیک برای استفاده مؤثرتر از محصولات و منابع در طول چرخه عمر آنهاست. هدف SMM دور کردن جامعه از موادی است که تولید یا دفع آنها اثرات نامطلوب زیست محیطی قابل توجهی دارد.

آژانس حفاظت از محیط زیست ایالات متحده (EPA) اعلام کرده است یک رویکرد سه جانبه مدیریت مواد پایدار برای دستیابی به اهداف خود:

  • «از مواد به مولدترین روش با تأکید بر استفاده کمتر استفاده کنید.
  • کاهش مواد شیمیایی سمی و اثرات زیست محیطی در طول چرخه زندگی مواد.
  • اطمینان حاصل کنید که ما منابع کافی برای رفع نیازهای امروز و آینده داریم.»

این سه هدف کلی بر کل چرخه عمر مواد، با تمرکز ویژه بر مدیریت پایان عمر آنها تمرکز دارند.

این برنامه اولویت های این رویکرد را در هر دوره مالی تغییر می دهد، اما برای دوره بودجه 2017-2022، تمرکز آنها این بوده است:

  1. محیط ساخته شده – ساخت و ساز، نگهداری و مدیریت پایان عمر جاده ها، پل ها و سایر زیرساخت های ملی
  2. مدیریت پایدار مواد غذایی – کاهش ضایعات مرتبط با مواد غذایی
  3. بسته بندی پایدار – کاهش میزان بسته بندی که به زباله شهری تبدیل می شود

مواد کامپوزیت لانه زنبوری

مواد کامپوزیت ساختار لانه زنبوری (CC)

چرا به مواد پایدار نیاز داریم؟

در باره 35.7 میلیون تن پلاستیک هر ساله تنها در ایالات متحده تولید می شود و تنها 8.7 درصد از آن بازیافت می شود. اما پلاستیک تنها مسئله نیست. اکثر محصولاتی که امروزه استفاده می کنیم، از تلفن های همراه و کامپیوتر گرفته تا خانه ها و خودروها، چرخه عمر خطی دارند.

منابع استخراج و پردازش می‌شوند تا یک کالا تولید شود. استفاده می شود و سپس دور ریخته می شود. آمریکایی ها اضافه می کنند 292.4 میلیون تن زباله به محل دفن زباله در هر سال، بالغ بر حدود 1800 پوند به ازای هر نفر در سال.

در سطح جهانی حدودا تولید کردیم 90 میلیارد تن پیش بینی می شود که این تعداد تا سال 2050 دو برابر شود. تولید منابع به توانمندسازی و بهبود استانداردهای زندگی مردم در کشورهای فقیر کمک می کند. اما همچنین به تغییرات آب و هوایی، رواناب شیمیایی، انباشت زباله جامد، تلفات تنوع زیستی و تغییر کاربری زمین کمک می کند.

چرخه زندگی خطی و از گهواره تا گور که در قرن گذشته غالب بوده است منجر به بسیاری از مسائل زیست محیطی و بهداشت عمومی شده است. رودخانه ها و اقیانوس ها در حال تبدیل شدن هستند آلوده تر و پر از آشغال، از جمله بسیاری از مواد و مواد شیمیایی که برای صدها سال یا حتی به طور نامحدود.

ما منابع خود را دور می اندازیم و با کمیاب شدن آنها گران می شوند. اگر قرار است به بهبود استانداردهای زندگی همه مردم ادامه دهیم، باید این مسائل را حل کنیم تا از سلامت خود و سیاره خود محافظت کنیم.

مرکز بازیافت و استفاده مجدد سامرز لین

مواد جمع آوری شده برای بازیافت (CC)

چه چیزی یک ماده را پایدار می کند؟

مواد واقعاً پایدار از منابع کمی در تولید و حمل و نقل خود استفاده می کنند و دارای یک گهواره تا گهواره چرخه زندگی. متاسفانه، در حالی که برخی از نمونه های چنین محصولاتی وجود دارد، بیشتر مواردی که امروزه استفاده می کنیم پایدار نیستند.

بسیاری از محصولاتی که با عبارات مرتبط با پایداری برچسب گذاری شده اند (مثلاً قابل بازیافت، پس از مصرف، زیست تخریب پذیر، و غیره) ممکن است گمراه کننده باشند زیرا فقط به یک بخش از چرخه عمر مواد اشاره می کنند.

اگر می‌خواهیم محصولات واقعاً پایدار بسازیم، باید به جای آن به «تفکر چرخه زندگی” این بدان معناست که نه تنها یک مرحله از عمر یک محصول، بلکه هر مرحله، از استخراج تا مدیریت پایان عمر را در نظر بگیرید.

این واقعیت که تعداد بسیار کمی از موادی که ما استفاده می کنیم پایدار هستند به همین دلیل است که اولین نکته EPA تمرکز بر استفاده کمتر است. امروز، 64% CO جهانی2 انتشارات ناشی از فرآوری و تولید انرژی است. بهترین راه برای کاهش ردپای کربن، استفاده کمتر و بهره وری است.

شماتیک چرخه عمر مواد که هر پنج مرحله اصلی را نشان می دهد

مراحل اصلی چرخه حیات مواد (EPA)

چگونه می توانیم یک ماده را به طور پایدار مدیریت کنیم؟

برای مدیریت پایدار یک ماده، باید کل چرخه عمر آن را، از تولید تا مدیریت پایان عمر، ارزیابی کنیم. پس از استفاده کمتر و پربارتر، باید به نحوه ساخت و حمل و نقل اشیا بپردازیم.

همانطور که دومین نکته از مدیریت مواد پایدار EPA بیان می کند، ما باید از نوآوری برای اصلاح صنایع با اثرات زیست محیطی قابل توجه یا آنهایی که مواد شیمیایی سمی را در محیط منتشر می کنند، استفاده کنیم.

ما باید جایگزین‌های پاک‌تری برای بسیاری از آلاینده‌ترین صنایع خود ابداع کنیم و راه‌هایی را برای کاهش اثرات خارجی بخش‌هایی که هنوز جایگزین‌هایی برای آن‌ها در دسترس نیست، ایجاد کنیم.

مدیریت مواد پایدار چگونه به دست می آید؟

مدیریت مواد سنتی تعریف شد به عنوان خرید با بالاترین کیفیت کالا و منابع و کمترین هزینه برای شرکت. این تعریف کاملاً بر نتیجه شرکت متمرکز بود و نه بر تأثیرات زیست محیطی یا اجتماعی-اقتصادی گسترده تر.

مدیریت مواد پایدار باید به تولید، حمل و نقل، استفاده و دفع مواد و کالاها بپردازد. ممکن است این یک هدف عالی به نظر برسد، اما ما در حال حاضر داریم بیشتر تکنولوژی و نوآوری های مورد نیاز برای این تغییر.

مدیریت تولید

مدیریت تولید می تواند شامل تغییر به سمت منابع تجدیدپذیر و منابع انرژی باشد. این می تواند از ورودی های بازیافتی و بازیافتی به جای منابع بکر استفاده کند. این به معنای استفاده از جریان های زباله برای ایجاد محصولات جدید یا بستن حلقه چرخه عمر محصول با استفاده مجدد یا بازیابی است.

مدیریت حمل و نقل

مدیریت حمل و نقل به معنای استفاده از انرژی کمتر برای انتقال منابع از مکانی به مکان دیگر یا ایجاد تأسیسات تولیدی نزدیک به محل استخراج منابع یا فروش کالا است.

قیمت ارزان نفت در 20هفتم قرن به یک زنجیره تولید متمرکز بزرگ برای بسیاری از محصولات با توزیع جهانی منجر شده است. این باعث شده است که محصولات دارای ردپای کربن بالاتر و ایجاد کنند بی عدالتی های اجتماعی-اقتصادی برای جوامعی که منابع استخراج می شوند. اغلب، این جوامع باید بدون دریافت منافع اقتصادی با پیامدهای زیست محیطی مقابله کنند.

نمایی از معدن کولتان در روبایای کنگو

معدن کولتان در روبایا، جمهوری دموکراتیک کنگو (CC)

مدیریت استفاده

مدیریت استفاده به معنای ایجاد محصولاتی است که برای ماندگاری و استفاده مجدد طراحی شده اند. علاوه بر این، ما باید در طول عمر آنها به سمت محصولات کم آلاینده روی بیاوریم، همانطور که در مورد وسایل نقلیه الکتریکی انجام می شود.

مدیریت دفع

مدیریت دفع، در این مورد، به معنای طراحی سیستم های مدیریت پسماند بهتر نیست، بلکه حصول اطمینان از این است که محصولات پس از استفاده به تاسیسات تولید بازمی گردند. یک مثال خوب خواهد بود قانون جدید در مین، ایالات متحده آمریکا، که مسئولیت جمع آوری و استفاده مجدد زباله را از مصرف کننده به تولید کننده منتقل می کند. چنین اقداماتی باید با هر چیزی که استفاده می کنیم انجام شود تا روزی چیزی را دور نریزیم.

به سوی آینده ای پایدارتر

جامعه مبتنی بر مواد ما رفاه به ارمغان آورده و زندگی میلیون ها نفر را بهبود بخشیده است. اما آسیب های غیرقابل محاسبه ای نیز به سیاره زمین و اکوسیستم های آن وارد کرده است. با تطبیق با رویکرد مدیریت پایدار که کل چرخه عمر مواد را در نظر می گیرد، می توانیم این مسائل را کاهش دهیم و در عین حال امکان رشد اقتصادی را نیز فراهم کنیم.

اگر هدف تضمین سلامت انسان، کره زمین و اقتصاد به طور همزمان است، پس باید همه چیزهایی را که برای طبیعی اتفاق می‌افتد، حساب کنیم. منابعی که “از زمین آمده و به زمین بازگرد.”

دیدگاه‌ خود را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *