محدوده 1، 2، و 3 انتشار کربن

کاهش انتشار کربن به سرعت نه تنها به یک موضوع مسئولیت اجتماعی شرکت ها برای مشاغل بلکه به یک ضرورت تبدیل می شود. شرکت ها باید سهام خود را انجام دهند و ردپای کربن آنها را برای کاهش انتشار یا رسیدن به وضعیت کربن خنثی درک کنند. انجام این کار مستلزم درک انتشارات نوع 1، 2 و 3 است که در عملیات مرکزی آنها و زنجیره های ارزش بالادست و پایین دست دخیل هستند.

همانطور که در طول همه‌گیری کووید-19 کاملاً مشخص بود، هر گونه اختلال در بازارهای جهانی و زنجیره‌های تأمین تأثیرات گسترده‌ای بر توانایی یک شرکت برای فعالیت و نتیجه نهایی آن دارد. تغییرات آب و هوایی ناشی از انتشار گازهای گلخانه ای منجر به عدم اطمینان بیشتر در بازارها می شود افزایش حوادث آب و هوایی شدید و جابجایی صدها میلیون نفر در سراسر جهان. آن دسته از شرکت هایی که از پروتکل GHG پیروی می کنند، بهتر با تغییرات آینده سازگار خواهند شد و به جلوگیری از بدترین سناریوها کمک می کنند.

در این مقاله یاد خواهید گرفت:

  • پروتکل GHG چیست
  • دامنه های 1، 2 و 3 به چه معناست
  • اهمیت پروتکل GHG

پروتکل GHG چیست؟

پروتکل های گازهای گلخانه ای پذیرفته شده ترین ابزار حسابداری بین المللی برای دولت ها و شرکت ها به “درک، کمیت و مدیریت” انتشار آنها. این پروتکل ها بودند ایجاد شده توسط را موسسه منابع جهانی و شورای جهانی تجارت برای توسعه پایدار در سال 2001 ملی ترین ابزارهای حسابداری انتشار بر اساس این پروتکل بین‌المللی است که اجازه می‌دهد یک استاندارد جهانی در ارزیابی اثرات زیست‌محیطی صنعت و ردپای کربن وجود داشته باشد.

پروتکل های GHG برای انتشار مستقیم و غیرمستقیم دی اکسید کربن، متان و سایر گازهای گازهای گلخانه ای تولید شده از طریق چرخه کامل فعالیت های یک کسب و کار اعمال می شود. فرآیندها و منابع مختلف به 3 حوزه تقسیم می شوند که به سادگی Scope 1، Scope 2 و Scope 3 از انتشار کربن نامیده می شوند.

3 حوزه پروتکل GHG چیست؟

حسابداری برای انتشار گازهای گلخانه ای هر صنعت یا شرکت بسیار پیچیده است و شامل منابع مستقیم یا غیرمستقیم و منابع بالادستی و پایین دستی است.

به همین دلیل، منابع به سه حوزه تقسیم می‌شوند که اسکوپ 1 ساده‌ترین برای درک و تعیین کمیت است و دامنه‌های 2 و 3 کمی پیچیده‌تر هستند.

شماتیک سه حوزه انتشار کربن را نشان می دهد

حوزه 1: انتشار مستقیم

منابع مستقیم انتشار در محدوده 1 و بیشتر مربوط می شود به منابع تحت مالکیت یا اداره شده توسط کسب و کار. منابع مستقیم انتشار شامل سه دسته اصلی است:

  • مصرف سوخت
  • وسایل نقلیه شرکت
  • انتشارات فراری

مصرف مستقیم سوخت شامل تمام سوخت مورد استفاده برای پردازش یا تامین انرژی یک شرکت یا صنعت است، مانند کوره های مورد استفاده برای ذوب فلز در صنعت فولاد یا دیگ های بخار مورد استفاده در کارخانه های فرآوری شیمیایی. این منابع آشکار هستند و به راحتی قابل کمیت هستند.

وسایل نقلیه شرکت شامل وانت ها و کامیون های مورد استفاده برای حمل و نقل و توزیع محصولات و کالاهایی است که کسب و کار ایجاد می کند. باز هم، این به راحتی قابل اندازه گیری است، زیرا یک آیتم خطی در مورد هزینه های خرید سوخت برای این وسایل نقلیه وجود خواهد داشت.

آخرین انتشار مستقیم، انتشارات فراری، شامل می شود نشت گازهای گلخانه ای، مانند مبردهای هیدروفلوئوروکربن (HFC) در فریزرها و تهویه مطبوع. در حالی که این گازها به طور کلی کمتر از دی اکسید کربن یا متان فراوان هستند صدها تا هزاران چند برابر قوی تر از CO2 در به دام انداختن گرما در جو هر سال سوپرمارکت‌های ایالات متحده نشت می‌کنند HFC به اندازه کافی برابر با انتشار گازهای گلخانه ای 12.5 میلیون وسیله نقلیه مسافربری.

در حالی که انتشارات محدوده 1 برای بسیاری از مشاغل به راحتی قابل مشاهده و اندازه گیری هستند، اما بزرگترین منابع انتشار در صنایع آنها نیستند. برای ساختمان های تجاری در ایالات متحده، انتشارات محدوده 1 تنها به حساب می آید 20.4 درصد از کلل در بیشتر محیط‌های شرکتی، انتشار غیرمستقیم تأثیرات زیست‌محیطی بسیار بزرگ‌تری نسبت به موارد مستقیمی دارد که معمولاً بیشترین توجه را به خود جلب می‌کنند.

بارگیری محصول در یک مرکز بزرگ

حوزه 2: انتشار غیر مستقیم

انتشار غیرمستقیم گنجانده شده در محدوده 2 مربوط به همه انتشارات ناشی از انرژی مورد استفاده برای تامین انرژی هر چیزی است که شرکت در اختیار دارد. این شامل تمام برق، گرما، بخار و سرمایش خریداری شده توسط شرکت برای اجرای عملیات. این انتشارات عموماً از طریق استفاده در محل یا بالادست تولید به حساب می آیند.

مانند انتشارات محدوده 1، تجسم، اندازه گیری و کمیت کردن این نسبتاً آسان است زیرا اکثر شرکت ها متوجه می شوند که چقدر انرژی خریداری می کنند. همچنین از طریق افزایش انرژی های تجدیدپذیر یا جبران آن پرداخته می شود گرفتن و ذخیره سازی طرح ها

برای بسیاری از صنایع تولیدی، محدوده 2 دارای بالاترین رد پای کربن. به همین ترتیب، برای ساختمان های تجاری در ایالات متحده بالاترین رقم است 48 درصد از کل تولید گازهای گلخانه ای

با هم، محدوده 1 و 2 شامل بیشتر مصرف انرژی و سایر عوامل مؤثر در انتشار گازهای گلخانه ای و ردپای کربن موضعی یک شرکت است. آنچه هنوز مورد توجه قرار نگرفته است، همه عوامل خارجی منابع ورودی و خدمات و محصولات خروجی است.

انتشار گازهای گلخانه ای از دودکش

حوزه 3: انتشار بالادست و پایین دست

محدوده 3 پروتکل GHG فرآیند حسابداری را بسیار گسترده تر می کند و بسیاری از فرآیندهای غیرمستقیم را که لزوماً در محل انجام نمی شوند درونی می کند. این منابع هم شامل منابع بالادستی و هم منابع پایین دستی هستند.

منابع بالادستی شامل بخش عمده ای از انرژی، حمل و نقل و تولید است که برای پشتیبانی از عملکرد کسب و کار یا صنعت مصرف می شود. چند نمونه از این موارد عبارتند از:

  • سفرهای کاری و اقامت
  • رفت و آمد کارمندان
  • تولید سوخت و محصولات مورد استفاده شرکت
  • کالاهای سرمایه ای (ساختمان ها، وسایل نقلیه و ماشین آلات مورد استفاده شرکت)
  • دارایی های اجاره ای
  • معرف های شیمیایی
  • بسته بندی
  • حمل و نقل کالاها و منابع خریداری شده

همچنین در محدوده 3، فرآیندهای پایین دستی غیرمستقیم که از کالاها یا خدمات تولید شده توسط شرکت گزارش‌دهنده ناشی می‌شوند، گنجانده شده است. نمونه هایی از این موارد عبارتند از:

  • بسته بندی و حمل و نقل کالا
  • پردازش و استفاده از محصولات فروخته شده
  • فرانچایز مصرف انرژی
  • دفع محصول
  • سرمایه گذاری ها

دامنه 3 گسترده است و به دنبال پاسخگویی به شرکت ها برای تولید، استفاده و دفع محصولاتشان است. محدوده 3 بخش مهمی از ارزیابی اثرات زیست محیطی یک شرکت با ارزیابی هر مرحله از چرخه عمر یک محصول است.

مجموعه ای رنگارنگ از کانتینرهای حمل و نقل روی هم

اهمیت پروتکل GHG

برای ارزیابی دقیق ردپای کربن یک شرکت یا صنعت، باید هر سه حوزه را در نظر گرفت. تنها با تمرکز بر منابع مستقیم و محلی انتشار گازهای گلخانه ای، بزرگترین اثرات زیست محیطی از دست می رود.

برای شرکت‌ها بسیار آسان است که تأثیرات غیرمستقیم خود را پنهان کنند، مانند شرکت‌های نوشیدنی که استفاده از پلاستیک بازیافتی خود را تبلیغ می‌کنند، اما گزارش نمی‌دهند که 91 درصد از بطری های آنها پس از استفاده هرگز بازیافت نمی شوند.

برای درک واقعی، محاسبه و رسیدگی به انتشار کربن، هر شرکت باید هر سه حوزه را به طور کامل ارزیابی کند، زیرا منابع اولیه آنها می تواند بسیار متفاوت باشد.

مثلا، انتشارات محدوده 3 یک ساختمان تقریباً دو برابر محدوده 1 آنها است، در حالی که صنعت حمل و نقل می تواند حدود 70٪ از انتشار را به عنوان مستقیم، یعنی محدوده 1 نسبت دهد. صنعت ساخت و ساز انتشار مستقیم بسیار کمی دارد، انتشارات زنجیره تامین غیرمستقیم (حوزه 3) بسیار زیاد است.

شناسایی و حسابداری برای هر سه حوزه انتشار گازهای گلخانه ای نحوه ارزیابی ردپای کربن را تغییر داده است. این سیستم برای کمک به شرکت‌ها برای درک و کاهش اثرات زیست‌محیطی برای محدود کردن بدترین سناریوهای تغییرات اقلیمی، به اصلاح و بهبود ادامه خواهد داد.

انتشار دی اکسید گوگرد از دریچه Halemaumau

 

دیدگاه‌ خود را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *