حلقه های شش عضوی

من در قطار خود به مقصد اوکویل نشسته ام که در آستانه حرکت از ایستگاه یونیون در تورنتو است. زمستان امسال در کشور ما فوق العاده سرد بوده است. این به نوعی خنده دار است زیرا من کمتر در مورد گرم شدن کره زمین در اخبار شنیده ام. عجیب است، نه؟ حدس می‌زنم تا چند ماه صبر کنیم تا مردم شروع به شکایت کنند. باشه من دارم ترول میشم

امشب می خواهم در مورد واکنش ارجمند دیلز-آلدر صحبت کنم. نیازی به تمجید از آن فراتر از وضعیت فوق ستاره ای که در حال حاضر دارد وجود ندارد. به جای تمجیدهای توخالی، من به این روند ادای حقایق خواهم پرداخت و با روح بحث های اخیر، سعی خواهم کرد به آن بپردازم.

آیا حلقه های 6 عضوی وجود دارد که با استفاده از این واکنش نمی توان آنها را ساخت؟ من نمی توانم به تعداد زیادی فکر کنم. ارزش کلاس درس واکنش Diels-Alder نیز بلامنازع است: هنگامی که روش اوربیتال‌های مولکولی مرزی (FMO) را آموزش می‌دهیم، این واکنش را تا حد مرگ شکست می‌دهیم، تا جایی که برخی از دانش‌آموزان کلاس‌های ما را با این تصور ترک می‌کنند که این سیکلودافزودن (و شاید برخی چرخش‌های الکتریکی و واکنش‌های سیگماتروپیک) نظریه FMO را به طور کامل تعریف می‌کند، که اصلاً درست نیست. با این وجود، این هنوز یکی از هیبت انگیزترین واکنش های موجود است. برای به چالش کشیدن وضعیت ضد گلوله آن، ممکن است کسی بخواهد واکنش Diels-Alder را در معرض محدودیت‌های کرنش زاویه‌ای قرار دهد، به این امید که cycloaddition ممکن است “ترک” کند. با این حال، بارها و بارها، این واکنش انعطاف پذیر ما را به شیوه های تحسین برانگیز شگفت زده کرده است. به یکی از مقالات مورد علاقه من در این زمینه نگاهی بیندازید. این مطالعه ای است که چند سال پیش توسط Dirk Trauner و Ken Houk منتشر شد. من انتظار نداشتم که تحمیل چنین فشار شدیدی بر دولت انتقالی 6 عضوی نتیجه معقولی داشته باشد. اما واکنش در 30 کار می کند oج. بینش های جالب دیگری نیز توسط این مقاله ارائه شده است، پس آن را بررسی کنید. من فکر می‌کنم درسی که در اینجا ممکن است این باشد که مهم نیست ایده شما چقدر سخت است، اگر شامل حالت انتقال جادویی 6p-الکترون باشد، باید آن را امتحان کنید.

تصویر

http://pubs.acs.org/doi/abs/10.1021/ja050135a

اکنون… با توجه به مزه پست اخیر من در مورد اوراق قرضه هترواتم-هترواتم، دیدگاه دیگری از «طاق تقریباً غیرممکن» من در اینجا آمده است. در حالی که نمونه های بی شماری از تشکیل پیوند CC و C-heteroatom با استفاده از واکنش Diels-Alder وجود دارد، جالب است بدانید که اتصالات هترواتم-هترواتم واقعاً با استفاده از این فرآیند ایجاد نمی شود. اگر مثال خوبی دارید – لطفا به من اطلاع دهید. احتمالاً یک استدلال پرانرژی نسبتاً مناسب علیه حالت گذار وجود دارد که پیوندی بین دو هترواتم ایجاد می کند (من باید در این مورد از کن هوک بپرسم). به طور کلی، در مورد این که نشان دهم همه چیز در کیسه ترفندهای Diels-Alder کاملاً بد نیست احساس بهتری دارم. من این احساس را خواهم داشت تا زمانی که شما بچه ها به من نشان دهید که اشتباه می کنم (یا شما؟).

دیدگاه‌ خود را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *