الکل به مقدار کم

من دیشب به بوستون پرواز کردم و اوایل امروز در گروه شیمی (دانشگاه بوستون) لحظات خوبی را سپری کردم. تشکر ویژه از پروفسور آرون بیلر، میزبان اصلی من، که در حال اجرای یک برنامه نوآورانه در سنتز جریان، سنتز مولکول های زیست فعال و کشف واکنش در BU است (http://www.bu.edu/chemistry/faculty/beeler/) . من تابستان گذشته آرون را در کنفرانس گوردون در مورد شیمی و زیست شناسی با توان عملیاتی بالا ملاقات کردم، جایی که او از من دعوت کرد تا از بخش داستانی خود دیدن کنم. من تازه از شام خود در ایسترن استاندارد (خانم ها و آقایان، صدف های شگفت انگیز آنجا) با آرون و پروفسور اسکات شاوس برگشتم. در حالی که در این مؤسسه خوب مشغول نوشیدن نوشیدنی بودیم، مدام به اهمیت مقادیر بسیار کمتر الکل فکر می کردم. می‌دانم که به نظر می‌رسد یک اکسی‌مورون است… منظورم این است: هنگام صحبت با اسکات در اوایل روز، اهمیت افزودنی‌های غیر متقارن در کاتالیز نامتقارن به من یادآوری شد. در زیر یک لینک به Angewandte مقاله ای توسط اسکات، که یک فرآیند عالی آلیاسیون کتون را کشف کرد و چندین سال را صرف تکمیل این کاتالیز کرد.

ddd

http://onlinelibrary.wiley.com/doi/10.1002/anie.200904715/abstract

کار مکانیکی قبل از سال 2009 توسط آزمایشگاه Schaus نشان داد که مرحله A محدود کننده نرخ است. ترتیب نرخ در الکل در آن زمان برقرار نبود. منطقاً می توان فرض کرد که این افزودنی اثر بازدارنده ای بر واکنش دارد. یک بینش مهم ارائه شده توسط مطالعه 2009 این است که فرآیند تبادل لیگاند تعیین کننده نرخ در واقع تشکیل اولیه گونه بورونات فعال (مرحله A) نیست، بلکه آزادسازی کاتالیزور از محصول آلیاسیون (مرحله B) است. نقش افزودنی ترت بوتانول (شکل 2) را در واکنش بررسی کنید! این کار زیبا همچنین مرا به یاد مرور قدیمی شیباساکی انداخت که به اهمیت افزودنی‌های ACHIRAL در کاتالیز ASYMMETRIC اشاره می‌کرد. من فکر می کنم ما باید توجه بیشتری به تأثیر چنین گونه هایی داشته باشیم. در اینجا پیوندی به بررسی شیباساکی وجود دارد:

http://onlinelibrary.wiley.com/doi/10.1002/(SICI)1521-3773(19990601)38:11%3C1570::AID-ANIE1570%3E3.0.CO;2-Y/abstract

خوب، من به رختخواب می روم – یک پرواز ساعت 6 صبح به تورنتو برمی گردم، جایی که فردا در کلاس فارغ التحصیلی و کلاس ارگانیک سال دوم دو سخنرانی دارم… خوشبختانه شاگردم آدام امروز کلاس CHM 249 من را پر کرد!

دیدگاه‌ خود را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *