پوشش پودری در مقابل رنگ | سیستم های تکمیلی

پوشش پودری در مقابل رنگ

17 آوریل 2018

در دنیای هواپیما، لوازم خانگی و مونتاژ خودرو، بحث بر سر این است که آیا بهتر است یک سطح فلزی را رنگ پودری کنید یا اسپری کنید. حقیقت این است که هر دو گزینه مزایای خود را دارند. با این حال، قبل از اینکه بتوانید انتخاب کنید، ابتدا باید پاسخ سوال اساسی را بدانید – تفاوت بین پوشش پودری و رنگ آمیزی چیست؟

پوشش پودری چگونه کار می کند؟

پوشش پودری یک تکنیک تکمیل رنگ است که در آن از پودر به جای رنگ استفاده می شود. پودر با ابزار اسپری اعمال می شود و روی سطح انتخاب شده حرارت داده می شود تا یک پوشش رنگی ایجاد شود. مواد متعددی مانند اکریلیک، پلی استر، اپوکسی و پلی اورتان می توانند پودر مورد استفاده برای این فرآیند را بسازند. پوشش پودری ضخیم‌تر و منسجم‌تر از آنچه معمولاً با رنگ اسپری به دست می‌آورید، به دست می‌آورد. توجه داشته باشید که می توانید قوطی های اسپری پوشش پودری را برای کاربردهای سبک پیدا کنید.

نمونه هایی از پوشش پودری را بر روی طیف وسیعی از لوازم روزمره و لوازم خانگی مانند اجاق گاز، یخچال، ماشین لباسشویی، میز و گلدان چراغ مشاهده می کنید. پوشش پودری نیز امروزه در مراحل نهایی مونتاژ خودکار بسیار رایج است.

پوشش پودری با ترموپلاستیک یا ترموست قابل دستیابی است. اولی یک فرآیند بدون مواد شیمیایی است که برای رساندن پودر به حالت پوشش ضخیم و جامد به گرما متکی است. با گرماسخت، افزودنی های شیمیایی در مرحله کاربرد با پودر تعامل می کنند. نتیجه نهایی پوشش های پودری ترموپلاستیک و ترموست تقریباً یکسان است. در هر دو فرآیند، پودر را گرم می‌کنید تا سطح رنگی را روی سطح انتخابی ایجاد کنید.

در زیر مراحل مربوط به پوشش پودری یک ماده وجود دارد:

قبل از پوشش پودری، باید سطح انتخاب شده را آماده کنید تا از چسبندگی مناسب روکش اطمینان حاصل کنید. برای کاربردهای صنعتی، سطح – معمولاً فلزی – را از هرگونه روغن یا کثیفی که در غیر این صورت مانع استفاده از پودر می شود، تمیز می کنید.
در مرحله کاربرد، پودر تبدیل شده و به حالت چسبندگی با سطح انتخاب شده از طریق فرآیند الکترواستاتیکی می رسد که در آن دانه های پودر و سطح به طور مشترک با ولت انرژی الکترواستاتیک شارژ می شوند.
هنگامی که پوشش پودری را اعمال کردید، پوشش باید حداقل به مدت 10 دقیقه در سطوح حرارتی بیش از 400 درجه فارنهایت خشک شود. این اجازه می دهد تا پودر تازه ذوب شده روی سطح انتخاب شده بنشیند. با سفت شدن پایان، خواص اولیه پلیمر، اکریلیک یا اپوکسی به شکل یک پوشش سطحی محکم، ضخیم و براق به بار می‌آیند.

در مقایسه با کاربردهای اسپری رنگ، پوشش های پودری به لطف فرآیند الکترواستاتیک کارآمدتر هستند که باعث کاهش ضایعات تا 95٪ می شود. اکثر گرانول‌های رنگی که وارد یک پوشش پودری می‌شوند به مقصد مورد نظر خود می‌رسند و مقداری که نمی‌تواند در برنامه بعدی مورد استفاده قرار گیرد. حفاظت از این نوع با استفاده از رنگ اسپری غیرممکن است، جایی که رنگ سرگردان در برابر باد گم می شود.

فرآیند مشابه دیگری که ممکن است مشاهده کنید، رنگ آمیزی الکترواستاتیک است. مقایسه فرآیندهای رنگ آمیزی الکترواستاتیک در مقابل فرآیندهای پوشش پودری، هر دو بر اساس مفاهیم مشابهی هستند، با رنگ الکترواستاتیکی که از بارهای الکتریکی برای اتصال رنگ به فلز استفاده می کند. بزرگترین تفاوت این است که برای درمان نیازی به پختن ندارد.

مزایای پوشش پودری

پس پوشش پودری چقدر خوب است؟ کت های پودری قوی، جذاب، ماندگار و قابل اجرا بر روی سطوح مختلف هستند. مزایای متعدد پوشش پودری به بهترین وجه به شرح زیر است:

بادوام پوشش پودری یک پوشش ضخیم و چسبنده ایجاد می کند که ماندگاری بیشتری نسبت به پوشش معمولی رنگ اسپری دارد. در بحث رنگ پودری در مقابل رنگ، دوام پوشش پودری برتر است.
سریع. شما می‌توانید پوشش‌های پودری را در یک کاربرد کامل کنید که این فرآیند را سریع‌تر و کارآمدتر می‌کند.
گوناگون، متنوع. پوشش پودری طیف وسیعی از رنگ ها را امکان پذیر می کند زیرا می توانید از قبل پودرها را مخلوط کرده و دستکاری کنید.
سازگار با محیط زیست. فرآیند پوشش پودری به دلیل کمبود نسبی سموم یا ضایعات تولید شده در طول یک کاربرد معین، برای محیط زیست دوستانه است.
استوار. برخلاف رنگ اسپری که می‌تواند چکه کند و به‌طور ناهموار پخش شود، پوشش‌های پودری سطوح صاف و جامد را بدون هیچ اثری از کاربرد ایجاد می‌کنند. آیا می توانید روی پوشش پودری رنگ کنید؟ بله، اگر آن را سمباده کنید.

مسلماً پوشش پودری دارای چند معایب است:

فقط پوشش‌های ضخیم: برای شروع، این فرآیند شما را به پوشش‌های ضخیم در امتداد سطح یک فلز محدود می‌کند. در بیشتر محیط‌ها، لایه‌های نازک پلیمر پودری منجر به برآمدگی‌هایی شبیه پوست مرکبات می‌شود.
الزامات تجهیزات: دومین ایراد – و بازدارنده ترین آن برای عملیات های کوچکتر – مقدار تجهیزات گران قیمت و با تکنولوژی بالا مورد نیاز برای یک پوشش پودری است. برای انجام پوشش های پودری، علاوه بر ابزارهای اسپری، به یک اجاق صنعتی و یک غرفه الکترواستاتیک نیز نیاز دارید، که همه این موارد برای صنعتگر DIY یا مکانیک گاراژ خانگی می تواند مقرون به صرفه باشد.
تطبیق رنگ: رنگ مایع به راحتی مخلوط می شود

در محل، اما رنگ‌های کت پودری با دوره‌های تولید ویژه ساخته می‌شوند و توسط پلاستیک‌های مورد استفاده برای ایجاد آن‌ها تعیین می‌شوند. ترکیب رنگ ها با هم فقط یک الگوی خالدار به شما می دهد. همچنین، بسیاری از مردم از پودر اضافی مورد استفاده در فرآیند استفاده مجدد استفاده می کنند، که می تواند منجر به مشکل بیشتر در تطبیق رنگ ها شود. این سختی می تواند کارایی را کاهش دهد و لمس کردن را دشوارتر کند، به خصوص هنگام استفاده از رنگ های متالیک.
محدودیت‌های سطح جزئی: حتی اگر بسیاری پوشش پودری را گزینه‌ای بادوام‌تر و کارآمدتر برای پرداخت‌های روی سطوح فلزی می‌دانند، پودر گزینه‌ای برای لاستیک نیست که در اثر فرآیند الکترواستاتیک ذوب می‌شود.

با این وجود، می‌توانید محدودیت‌های خاصی را در ارتباط با پوشش پودری غلبه کنید. برای مثال، با مدل‌سازی پیشرفته محصول امروزی، که با تصویربرداری سه‌بعدی امکان‌پذیر شده است، می‌توان از برش‌ها و لمس‌آپ‌های بعدی روی یک جزء از قبل پوشش داده شده اجتناب کرد. حضور مهندسان مونتاژ نهایی در یک تیم طراحی همچنین می‌تواند به بی‌دقت‌تر و بدون مانع شدن فرآیند پوشش پودری کمک کند.

مواردی که باید در مورد مواد پوشش پودری در نظر گرفت

اگر به انتخاب پوشش پودری به جای رنگ و افزودن آن به عملیات خود فکر می کنید، چند جنبه وجود دارد که باید هنگام خرید لوازم خود به آنها توجه کنید:

رنگ‌های موجود: رنگ مایع عملاً گزینه‌های رنگی بی‌پایانی را ارائه می‌دهد، در حالی که رنگ‌های پودری می‌توانند محدودتر باشند. برخی از تولیدکنندگان پودر می توانند تقریباً هر رنگی را به صورت پودر ایجاد کنند، در حالی که برخی دیگر به برخی از رنگ های اصلی محدود می شوند. برخی از رنگ ها ممکن است نیاز به دوره های تولید خاصی داشته باشند که زمان تولید را افزایش می دهد. در نظر بگیرید که آیا رنگ‌هایی که می‌توانید دریافت کنید نیازهای شما را برآورده می‌کند و نیازهای تطبیق رنگ آینده شما چقدر خاص است.
حجم: آیا می توانید نیازهای حجمی خود را با تجهیزات پوشش پودری خود برطرف کنید؟ علاوه بر قابلیت‌های تجهیزات، نیروی کار مورد نیاز و دسترسی شما به موادی مانند رنگ‌های پودری سفارشی را در نظر بگیرید.
انطباق: آیا تجهیزات و فرآیندهای شما با استاندارد 9001:2008 سازمان بین المللی استاندارد مطابقت دارد؟ این استاندارد به اطمینان از کیفیت و شیوه های تولید خوب کمک می کند.
کیفیت منابع: علاوه بر انطباق، شما همچنین باید در نظر بگیرید که تامین کنندگان شما تا چه حد از عملکرد شما به طور کلی پشتیبانی می کنند. هم تجهیزات و هم مواد پوشش شما باید از طریق ارائه دهندگان قابل اعتماد و قابل اعتماد با سوابق موفقیت آمیز ارائه شوند. به دنبال تجهیزات خوش ساخت، خدمات مشتری قوی و راه حل های فردی باشید.

در حالی که پوشش پودری ملاحظات خاصی در مقایسه با رنگ مایع دارد، اگر اقدامات درست را انجام دهید، می تواند یک پوشش منحصر به فرد و سودمند برای طیف گسترده ای از اجزای فلزی ارائه دهد.

نقاشی با اسپری چگونه کار می کند؟

به طور سنتی، پوشش‌های رنگی صنعتی از طریق فرآیند خود توضیحی معروف به رنگ‌آمیزی اسپری به دست می‌آیند که در آن رنگ به صورت آئروسل از طریق دستگاه‌های پمپ با فشار بالا اعمال می‌شود. در اکثر کاربردها، رنگ از طریق ابزارها یا ماشین آلات با نیروی پنوماتیک برای دستیابی به یک پوشش یکنواخت و یکنواخت در امتداد یک سطح انتخاب شده تحویل داده می شود.

قبل از اینکه بتوانید یک لایه اسپری رنگ را روی سطح انتخاب شده بمالید، باید فلز را از باقی مانده های روغنی و کثیفی تمیز کنید. سپس سطح را با یک انفجار مرطوب تقریباً 15-20 میکرومتر درمان کنید. این روند تا زمانی ادامه می یابد که کل سطح را با یک لایه رنگ به اندازه کافی ضخیم بپوشانید.

مزایای اسپری رنگ عبارتند از:

خود خشک شونده. رنگ مرطوب خود به خود خشک می شود – بدون نیاز به کوره – و بنابراین می توانید آن را روی محصولاتی که نمی توانند تحت عملیات حرارتی قرار گیرند، اعمال کنید.
محدوده رنگ. رنگ را می توان در طیف وسیع تری از رنگ ها نسبت به رنگ های پودری ارائه کرد و برای طیف وسیع تری از محصولات و تابلوها مفید است.
نازکی/بافت. می توانید رنگ مرطوب را به صورت نازک روی یک سطح بمالید و همچنان بافتی صاف باقی بگذارید. این باعث می شود که رنگ گزینه مناسب تری برای مواردی باشد که نیاز به پوشش نازک دارند.
توان مالی. رنگ‌آمیزی با اسپری – و ابزارهای مورد نیاز برای فرآیند رنگ‌آمیزی – ساده‌تر و مقرون به صرفه‌تر از پوشش پودری است.

با در نظر گرفتن تمام مزایای رنگ اسپری، این فرآیند دارای معایبی نیز می باشد. اول از همه، لایه های رنگ فاقد دوام پوشش پودری هستند. با گذشت زمان، یک لایه اسپری رنگ نیاز به لمس دارد. در بیشتر موارد، سطح رنگ شده پس از چند سال به یک لایه رنگ کاملاً جدید نیاز دارد.

به طور کلی، دستیابی به یک پوشش یکنواخت با رنگ مرطوب نیز دشوارتر است. در حالی که پوشش‌های پودری صاف و یکنواخت اعمال می‌شوند، رنگ می‌تواند آثاری از خود به جای بگذارد و در نواحی خاصی کم رنگ شود، در نواحی دیگر بیش از حد استفاده شود و در امتداد نقاط چکه کند. معمولاً برای رسیدن به یک سطح صاف و یکنواخت با اسپری رنگ، چندین لایه لازم است.

رنگ در مقابل پوشش پودری: کدام بهتر است؟

در بحث پوشش پودری در مقابل نقاشی، سوالات متعددی وجود دارد. ماندگاری پوشش پودری چقدر است؟ آیا پوشش پودری بهتر از رنگ آمیزی است؟ پاسخ واقعاً می تواند به این نتیجه برسد که کدام یک از این دو فرآیند بهترین معیارهای زیر را دارد.

1. کارایی هزینه رنگ و

پوشش پودری

هنگامی که عوامل اقتصادی در نظر گرفته می شوند، مزیت اصلی فرآیند پوشش پودری، کارایی آن است. با راندمان انتقال عمومی 60 تا 70 درصد، تقریباً دو سوم پودر مورد استفاده برای یک کاربرد معین به هدف مورد نظر عمل می کند. در مقابل، رنگ راندمان انتقال تنها 30-35٪ است و بنابراین دو سوم رنگ مورد استفاده برای یک کاربرد خاص را هدر می دهد.

حتی وقتی مقدار باقیمانده را در نظر بگیرید، همه چیز با استفاده از پودر از بین نمی رود. هنگامی که یک پوشش پودری کامل شد، درصد پودری که کنار می‌افتد را می‌توان جمع‌آوری کرد و دوباره برای استفاده در چرخه بعدی قرار داد. هیچ گونه حفاظتی با رنگ اسپری امکان پذیر نیست، رنگی که اگر بار اول نتواند به هدف خود برسد در هوای رقیق پخش می شود.

2. ایمنی رنگ و پوشش پودری

در مقایسه با رنگ‌آمیزی اسپری، پوشش پودری فرآیند ایمن‌تری است، زیرا محصول فعال – پودر پلیمری – بی اثر است و بنابراین عاری از سموم است. در مقابل، رنگ معمولاً دارای حلال های سمی و ترکیبات آلی فرار است که در صورت استنشاق می تواند مضر باشد.

در حالی که هنگام استفاده از پوشش های پودری نیاز به پوشیدن لباس های محافظ دارید، این فرآیند به طور کلی تمیزتر و بدون خطرات مربوط به سلامتی است. همانطور که گفته شد، جلوگیری از تماس پودر با پوست شما بسیار مهم است، اما به لطف مقدار کم اسپری بیش از حد حاصل از این فرآیند، به راحتی می توان به آن دست یافت.

3. سازگاری با محیط زیست پوشش پودری در مقابل نقاشی

مزایای سازگار با محیط زیست پودر فراتر از فرآیند استفاده است. از آنجایی که هیچ سموم یا ترکیبات آلی فراری در پلیمرهای پودری یافت نمی شود، بخش های استفاده نشده، گازهای گلخانه ای منتشر نمی کنند، چه استفاده شده و چه استفاده نشده. از آنجایی که اکثریت یک منبع پودر معین در نهایت مورد استفاده قرار می گیرد، این گزینه در محل های دفن زباله نیز آسان است. برعکس، هر بار استفاده از اسپری رنگ، سموم را به اتمسفر می فرستد.

4. راحتی مکانیکی کت های پودری در مقابل رنگ ها

از نقطه نظر مکانیکی، پوشش‌های پودری درجات بیشتری از استحکام و انعطاف‌پذیری را نسبت به پوشش‌های اسپری رنگ ارائه می‌دهند. برای شروع، روکش پودری ضخامتی قوی‌تر دارد و ترک خوردن یا کندن آن سخت‌تر است. پوشش های پودری نیز خم شدن بیشتری دارند و این باعث می شود پودر گزینه بهتری برای مواردی که تغییر شکل می دهند و همچنین برای هر چیزی که دارای قطعات متحرک است باشد.

انعطاف پذیری پوشش های پودری، پودر را به گزینه ای ایده آل برای تجهیزات حمل و نقل تبدیل می کند که در معرض حرکات و ارتعاشات مداوم است. روکش‌های پودری نیز در برابر سنگریزه‌ها، زباله‌های پرنده و سایر خطراتی که توسط لاستیک‌های یک وسیله نقلیه در حال حرکت ضربه می‌خورند، انعطاف‌پذیرتر هستند.

5. بهره وری از پوشش های پودری و رنگ

پوشش‌های پودری همچنین به دلیل زمان کوتاهی که طول می‌کشد تا پلیمرهای پودری روی یک سطح عمل کنند، به سرعت در طول فرآیند تولید کمک می‌کنند. بر خلاف رنگ، که ممکن است چند روز طول بکشد تا کاملا خشک شود، پودر در 20 دقیقه یا کمتر به طور کامل خشک می شود. یک قطعه با پوشش پودری می‌تواند در نهایت حتی قبل از اینکه از زمان خود در فر خنک شود، کار کند.

با توجه به دوام و کیفیت هزینه رگه‌های پوشش‌های پودری، فرآیند مربوط به کاربرد پودر در حال حاضر به عنوان یک مهارت ضروری در کارخانه‌های تولید دیده می‌شود، جایی که این فرآیند معمولاً به کارکنان آموزش داده می‌شود.

6. دسترسی به رنگ کت ها و رنگ های پودری

وقتی صحبت از تطابق رنگ به میان می‌آید، رنگ‌های مرطوب این مزیت را دارند که رنگ‌های نهایی و حالت خشک خود را از همان ابتدا نشان می‌دهند. این امر باعث می‌شود که رنگ‌ها با دقت بیشتری مخلوط و مطابقت داده شوند و به رنگ‌هایی که کمی از مقیاس رنگی اصلی فاصله دارند، برسید.

هر جایی که برای رنگ مرطوب به آن مراجعه کنید، تامین کننده می تواند به راحتی رنگ های اصلی و ثانویه را با هم ترکیب کند تا دقیقاً مطابقت رنگ مورد نیاز را به دست آورد. به طور متناوب، تامین کننده می تواند سیاه یا سفید را به ترکیب اضافه کند و رنگ، تن یا برجسته بودن یک رنگ مشخص را برابر کند.

در مقابل، ترکیب رنگ‌های پودری شامل تولید تخصصی می‌شود که در آن رنگ یک رنگ معین به پلیمرهایی متکی است که برای تشکیل پودر تجزیه می‌شوند. در نتیجه، تعیین رنگ یک رنگ مخلوط از قبل دشوار است. برخلاف رنگ‌های مایع – که در هنگام مخلوط شدن، خواص را با هم ترکیب می‌کنند – پودرهای مختلف به رنگ خالص و یکنواخت ترکیب نمی‌شوند. در عوض، هنگامی که پودرها در یک ترکیب می شوند، یک ترکیب خالدار از رنگ ها تشکیل می شود.

7. قابلیت اطمینان رنگ در مقابل پوشش پودری

وقتی صحبت از سطوح فلزی به میان می آید، هدف از پرداخت رنگ یا پودر دوگانه است. از یک طرف، این کت به منظور ارائه جذابیت های زیبایی شناختی است، به خصوص اگر سطح آن بخشی از یک محصول تجاری باشد، مانند لوازم خانگی یا خودرو. با این حال، مهم‌تر از آن، ویژگی‌های محافظتی پوشش‌های رنگ و پودر است که از سطوح فلزی در برابر اثرات خورنده عناصر محیطی محافظت می‌کند.

اگر فلز در معرض آب یا رطوبت قرار گیرد، ممکن است در نقاطی زنگ بزند. در متمرکزترین مناطق آلوده به زنگ، سوراخ هایی در سطح فلز ایجاد می شود. یک پوشش جامد از رنگ یا پودر از ریشه زدن این اثرات خورنده بر روی سطوح فلز جلوگیری می کند، اما فقط

تا زمانی که پایان دست نخورده باقی بماند. از آنجایی که روکش‌های پودری قوی‌تر و بادوام‌تر از پوشش‌های رنگی هستند، پودر معمولاً محافظت عالی و طولانی‌تری را از سطوح محصولات با بدنه فلزی تضمین می‌کند.

رنگ‌های پوشش‌های پودری به لطف خواص نگهدارنده پلیمرها که عمدتاً در برابر اثرات گچی رطوبت، گرما و اشعه ماوراء بنفش مقاومت می‌کنند، ماندگاری بیشتری دارند. در مقابل، رنگ ها به آرامی در رزین ها تجزیه می شوند و در اثر قرار گرفتن طولانی مدت در معرض نور خورشید، رطوبت و گرما محو می شوند. پودرهایی که بهترین مقاومت را در برابر گچ زدن دارند، پودرهایی هستند که از پلی استر ساخته شده اند.

8. تفاوت بافت بین کتهای پودری و رنگ

هر رویکرد برای نوع متفاوتی از بافت مناسب تر است. در حالی که هر دو می توانند به شما در دستیابی به یک روکش براق کمک کنند، انجام این کار با رنگ مایع بسیار ساده تر است. کت های پودری نازک بافت بیشتری دارند و کمی شبیه پوست پرتقال خواهند بود. هرچه کت ضخیم تر باشد بافت نرم تر است.

بسته به نوع پرداختی که می خواهید انتخاب کنید، پوشش پودری و رنگ آمیزی بر دشواری این فرآیند تأثیر می گذارد.

تجهیزات پوشش پودری یا اسپری رنگ را از Finishing Systems خریداری کنید

انتخاب بین رنگ در مقابل پوشش پودری باید واقعاً به نیاز محصولات شما بستگی داشته باشد. در نهایت، هر دو روش می‌توانند سطح صاف و کاملی را روی طیف وسیعی از سطوح به جای بگذارند. ما در Finishing Systems انواع تجهیزات تکمیلی را برای مقاصد صنعتی ارائه می دهیم.

دیدگاه‌ خود را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *