شرکتهای فردا نه تنها بر اساس محصولات و خدماتی که ارائه میکنند، بلکه بر اساس تأثیرات گستردهترشان بر جامعه و محیط اطرافشان مورد قضاوت قرار خواهند گرفت. در حالی که مسئولیت اجتماعی شرکتی (CSR) ممکن است به عنوان یک راه آسان برای دستیابی به روکش انجام کار خوب آغاز شده باشد، کارمندان و مصرف کنندگان اکنون می خواهند که این تلاش ها صادقانه و قابل اندازه گیری باشد.
امروزه مردم از تأثیرات گستردهتری که کسبوکارها و صنایع بر جامعه و محیطزیست میگذارند آگاهتر هستند. هزارهها که تا سال 2025 75 درصد از نیروی کار را تشکیل خواهند داد، پیوستن به شرکتهایی را در اولویت قرار میدهند که به آنها امکان میدهد در مسائل اجتماعی و زیستمحیطی که به آنها اهمیت میدهند کمک کنند. که در یک نظرسنجی اخیر64 درصد گفتند که می خواهند برای شرکتی با سیاست CSR محکم کار کنند و 83 درصد گفتند که این کار آنها را به شرکت وفادارتر می کند.
عوامل عمدتاً کیفی CSR توسط عوامل مشخص تر و قابل اندازه گیری موسوم به محیطی، اجتماعی و حکمرانی (ESG) تقویت می شوند. مهم نیست که یک کسب و کار در چه صنعتی است، هر دو CSR و ESG ارزش ها و زمینه های مهمی برای دستیابی به موفقیت و پایداری طولانی مدت خواهند بود.
در این مقاله یاد خواهید گرفت:
- CSR چیست
- ESG چیست
- چگونه CSR و ESG مسئولیت پذیری و پایداری را بهبود می بخشد
- چگونه صنعت مواد در حال تکامل استانداردهای ESG خود است
- نحوه گزارش CSR و ESG
مسئولیت اجتماعی شرکتی (CSR) چیست؟
CSR در آغاز هزاره جدید برای تشویق شرکتها به بررسی تأثیرات گستردهتری که بر جهان دارند، تبدیل به یک کلمه کلیدی شد. سازمان بین المللی استانداردها (ISO) دستورالعمل های کلی برای CSR را در سال 2010 منتشر کرد ISO 26000. اساساً تصریح میکرد که یک شرکت برای داشتن مسئولیت اجتماعی باید موارد زیر را رعایت کند:
- کمک به توسعه پایدار سلامت و ثروت در جامعه
- انتظارات ذینفعان را در نظر بگیرید
- قوانین مربوط به هنجارهای رفتاری را رعایت کنید
- ارزش های فوق را در سراسر سازمان و روابط آن یکپارچه کنید
در حالی که ممکن است مقاصد جدی بوده باشد، اصطلاح CSR از آن زمان به شکلی از بازاریابی تبدیل شده است که بسیار شبیه به “شستشوی سبز” یا شستشوی اجتماعیاساساً، برخی از شرکتها بدون اینکه واقعاً این کار را انجام دهند، به مسئولیتپذیری اجتماعی و زیستمحیطیتر اهمیت میدهند.
در حالی که CSR هنوز مهم است و در داخل برای توصیف استفاده می شود فرهنگ شرکتبازیگران بد، اجرای اهداف و دستاوردهای قابل اندازه گیری را ضروری کرده اند. تغییر جدیدتر از ارزش های کیفی CSR به اهداف کمی ESG نامیده می شود.
محیط زیست، اجتماعی و حکمرانی (ESG) چیست؟
واژه شناسی تعریف می کند ESG به عنوان “سه اقدامات تجاری مورد استفاده توسط سرمایه گذاران آگاه اجتماعی برای شناسایی و تعیین کمیت معیارهای پایداری شرکت و تاثیر اجتماعی است.” برخلاف CSR، ESG دارای اهداف قابل اندازه گیری با استفاده از معیارهایی است که برای سهامداران و سهامداران مهم است.
از زمانی که برای اولین بار در سال 2004 پیشنهاد شد، اصول ESG در استانداردهای بین المللی برای ارزیابی پایداری و تأثیر اجتماعی کسب و کارها ایجاد شده است. همانطور که از مخفف آن پیداست، این استانداردها بر روی آنها تمرکز دارند سه بعد اصلی.
- استانداردهای زیست محیطی شامل انتشار گازهای گلخانه ای، مصرف انرژی، تولید زباله و اثرات بر تنوع زیستی و سلامت اکوسیستم است.
- عوامل اجتماعی شامل سلامت و ایمنی کارگر/مصرف کننده، تبعیض، کار اجباری یا کودک، آموزش، مدیریت زنجیره تامین و تأثیرات جامعه است.
- عوامل حاکمیتی شامل کدهای رفتاری، شفافیت، تنوع هیئت مدیره، فساد، حقوق ذینفعان و پاسخگویی است.
در حال حاضر، بیشتر توجه به ESG در محدوده سرمایه گذاری مسئولانه است. برای سرمایه گذاران، داشتن یک برنامه ESG محکم برای ارزیابی موفقیت بالقوه و انعطاف پذیری یک شرکت در مواجهه با عدم قطعیتی مانند همه گیر COVID-19 حیاتی تر می شود. در حالی که رتبه بندی سرمایه گذاری در حال حاضر بخش عمده ای از تمرکز ESG است، شاخص های غیر مالی نیز در حال توسعه هستند و به طور گسترده در سراسر جهان مورد استفاده قرار می گیرند.
CSR و ESG چگونه پاسخگویی و پایداری را بهبود می بخشند؟
در حالی که CSR و ESG دارای اهداف همپوشانی هستند، آنها یکسان نیستند. CSR را می توان بیشتر داخلی در نظر گرفت. این روشی است برای شرکتها برای تعیین اهداف و ارزیابی خود از نحوه پرداختن به اثرات اجتماعی و زیست محیطی. در محیط کار مهم است و به جذب و حفظ کارکنان کمک می کند. با این حال، مسئولیت پذیری کمی وجود دارد، و شرکت ها می توانند ادعاهایی را مطرح کنند که هرگز قصد ندارند به آن پایبند باشند، اگر فکر می کنند می تواند به استراتژی بازاریابی آنها کمک کند. امروز، از هر چهار مصرف کننده سه نفر احساس می کنند که وقتی شرکت ها پول اهدا می کنند، بیشتر برای “خوب جلوه دادن خود به جای کمک به نیازمندان” است.
بنابراین ESG به مصرف کنندگان و سرمایه گذاران باهوش این امکان را می دهد که اثرات واقعی اهداف گسترده تر یک شرکت در پایداری و برابری اجتماعی را درک کنند. این معیارها و موارد قابل تحویل را می طلبد که به راحتی قابل گزارش و ارزیابی باشند. از آنجایی که ESG نیازمند پاسخگویی است، می تواند منجر به افزایش درآمد و انعطاف پذیری شود.
آ بررسی بیش از 2000 مطالعه فردی یک همبستگی مثبت و پایدار بین ESG و افزایش عملکرد مالی شرکت پیدا کرد. بیشتر و بیشتر، مشتریان در حال انجام تکالیف خود بر روی شرکتها هستند و افزایش رسانههای اجتماعی به این معنی است که پیامهای حمایت یا نارضایتی آنها میتواند تأثیرات سریع و واقعی بر روی خطوط نهایی داشته باشد.
اما فقط مصرف کنندگان نیستند. سرمایه گذاران نیز هستند حرکت به سمت سهام ESG با تمایل به مالکیت شرکت هایی با “رفتار شرکتی خوب” بدون قربانی کردن بازده آنها. بنابراین اگر بخواهیم به رتبهبندیهای ESG اعتقاد داشته باشیم، باید نسبت به CSR که در گذشته انجام میشد، بهتر به حساب بیایند.
پروژه آگاهی CSR توسط Mini. (اعتبار: چاد اسکات)
صنعت مواد چگونه استانداردهای ESG خود را تغییر می دهد؟
صنعت مواد در موقعیت منحصر به فردی قرار دارد که بر پایداری و گستره 2 انتشار گازهای گلخانه ای بیشتر صنایع تولیدی که پشتیبانی می کند، تأثیر می گذارد. به این ترتیب، بسیاری از گام های بزرگ به سمت ایجاد اقتصادهای سبزتر در این صنعت شروع می شود.
هدف شرکت های مواد برای پایداری با قرار دادن تلاش بیشتر به:
- شناسایی نیازهای ذینفعان
- گسترش توسعه مواد و فناوری های سبز
- ادغام ارزش های ESG در پیشرفت ها یا سرمایه گذاری های تجاری
آن دسته از شرکت هایی که تعهدات صادقانه و تاثیرگذار را به ارزش های ESG می دهند، از طریق مسئولیت هایی در قبال کارکنان، ذینفعان و جامعه گسترده تر، از طرق مختلف سود می برند. همانطور که توسط مصرف کنندگان نشان داده شده است، آنها نیز با دید مطلوب تری از سوی مصرف کنندگان مشاهده می شوند نظرسنجی نیوزویک از برترین شرکتها بر اساس نوع صنعت برای سال 2021. مصرفکنندگان و عموم مردم میتوانند معیارها و رتبهبندیهای رهبران صنعت مختلف را در سایتهایی مانند جستجو کنند. CSRHub.
CSR و ESG چگونه گزارش می شوند؟
در بیشتر دو دهه اخیر، CSR توسط خود گزارش شده است. همانطور که در بالا مورد بحث قرار گرفت، این امر منجر به بی اعتمادی و نادیده گرفتن آن توسط مصرف کنندگان و سرمایه گذارانی شد که آن را صرفاً یک استراتژی بازاریابی می دانستند. برای جلوگیری از این امر، امروزه آژانسهای رتبهبندی ESG وجود دارند که شرکتها را برای اطمینان از رسیدن به اهداف مسئولیت و گزارش دقیق آنها ارزیابی و بررسی میکنند.
از آنجایی که این آژانسها مستقل هستند و از معیارهای متفاوتی استفاده میکنند، رتبهبندیهای آنها میتواند بر اساس نحوه ارزیابی گزارشهای یک شرکت متفاوت باشد. این می تواند تا حد زیادی بر سرمایه گذاری آن شرکت ها تأثیر بگذارد، زیرا بیش از 30 تریلیون دلار در ESG سرمایه در حال حاضر موجود است. چشم انداز هنوز در حال تحول است، اما یک مطالعه مقایسه رتبهبندیهای تولید شده در سال 2008 با رتبهبندیهای سال 2018 نشان میدهد که در این دوره پیشرفت چشمگیری داشتهاند و به سمت تمرکز بیشتر بر پایداری حرکت کردهاند.
ظهور مصرف کنندگان آگاه و مرتبط، که تحت تغییرات آب و هوایی و درخواست عدالت اجتماعی بزرگ شده اند، چشم اندازهای کسب و کار را تغییر می دهد. این را با رویدادهای 2020-2021 (یک بیماری همه گیر طولانی مدت، بلایای طبیعی در چندین محتوا، تورم و حتی ملخ) همراه کنید. بسیار آشکار می شود که سطح مسئولیت پذیری و انعطاف پذیری یک شرکت به اندازه کالاها و خدماتی که ارائه می دهد مهم می شود.
چشم اندازهای جدید CSR و ESG اصول جدیدی را القا می کند که می تواند چشم انداز بلندمدت صنایع را بهبود بخشد و از مصرف کنندگان و محیط زیست محافظت کند.
اگر از خواندن این مقاله لذت بردید، می توانید مطالب مرتبط بیشتری را در اینجا بخوانید: