پارامتر فشار-a-rarely-used-parameter

حجم فعال‌سازی… این یکی از آن پارامترهایی است که ما به ندرت به آن فکر می‌کنیم… این نشان‌دهنده تفاوت حجم مولی جزئی حالت گذار در مقایسه با معرف‌ها است. مقدار حجم فعال سازی اطلاعاتی را در مورد تغییرات ساختاری که در حالت گذار رخ می دهد ارائه می دهد. در اینجا یک مثال خوب است: واکنش Baylis-Hillman.

ee

واکنش‌های Baylis-Hillman می‌تواند واقعا کند باشد (یک هفته مانده به اتمام کار غیرعادی نیست، که واقعاً فجیع است). حجم محاسبه‌شده فعال‌سازی در یک فرآیند اولیه Baylis-Hillman تقریباً -70 سانتی‌متر است3/mol. این عدد منفی نسبتاً بالایی است، که نشان‌دهنده کاهش حجم زمانی است که معرف‌ها به حالت گذار تبدیل می‌شوند. می توان استنباط کرد که یک افزایش فشار منجر به افزایش سرعت می شود. در واقع، افزایش فشار از 1 بار به 1000 بار باعث افزایش تقریباً 15 برابری در سرعت واکنش می شود. لطفاً توجه داشته باشید که در اینجا هیچ گازی استفاده نمی شود (و فشار همچنان مهم است)!

می توان پیش بینی کرد که واکنش هایی که با یک افزایش دادن در حجم فعال سازی هنگام انجام باید تسریع شود که در خلاء. واکنش های حذفی متعلق به این دسته است. ما معمولاً خلاء را به عنوان وسیله‌ای برای هدایت واکنش‌ها به تکمیل فکر نمی‌کنیم، مگر برای چند مورد نادر. به هر حال، حجم فعال سازی را می توان به راحتی اندازه گیری کرد. در اینجا یک مقاله کلاسیک وجود دارد:

دیدگاه‌ خود را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *