ریلسان چیست و چه کاربردی دارد؟

ریلسان نام تجاری نایلون 11/پلی آمید 11 است که یک پلی آمید و عضو بیوپلاستیک از خانواده پلیمرهای نایلونی است. در اصطلاح پایه، با استفاده از دانه های کرچک و پلیمریزاسیون اسید 11 آمینواندکانوئیک تولید می شود. ریلسان در شکل قابل استفاده خود پودری ریز است که دارای مجموعه ای از ویژگی های ترموپلاستیک و دوام فوق العاده است.

اکنون نگاهی خواهیم داشت به ویژگی های خاص ریلسان، جایی که از آن استفاده می شود و اینکه شما هر روز از زندگی خود با آن روبرو می شوید و هرگز متوجه آن نمی شوید!

ریلسان و دنیای مهندسی

توانایی دستکاری، طراحی و به حداکثر رساندن کارایی طرح‌ها و مواد در دنیای مهندسی بسیار مهم است. Rilsan که توسط Arkema ساخته می شود، به دلایل مختلف نقش اصلی را در زمینه های مختلف مهندسی ایفا می کند.

خواص ریلسان

این ماده به عنوان پوشش فلزی برای محصولات مختلف و همچنین افزودنی در بسیاری از کاربردهای دیگر استفاده می شود. اکنون نگاهی به خواص فردی ریلسان خواهیم داشت که دلایل اهمیت آن را برجسته می کند.

اولین چیزی که در مورد ریلسان می توان گفت این است که تا 100٪ بر پایه زیستی است – از مواد مشتق شده از موجودات زنده (یا قبلاً زنده) ایجاد شده است. این واقعیت که پایه زیستی است فوراً کاربردهای بالقوه آن را گسترش می دهد.

این پودر در برابر سایش مقاوم است، می تواند ضربه قابل توجهی را تحمل کند و دارای چقرمگی کلی همه جانبه است. اغلب به عنوان یک پوشش استفاده می شود و محافظت بیشتری برای مواد زیرین ارائه می دهد.

به نظر می رسد که ویژگی های ریلسان بی پایان است زیرا نه تنها چقرمگی فوق العاده ای ارائه می دهد بلکه در برابر مواد شیمیایی و مقاوم در برابر خوردگی نیز مقاوم است. بدیهی است که زمینه های زیادی از تولید وجود دارد که مسائل شیمیایی و خوردگی می تواند طول عمر یک ماده یا محصول را به میزان قابل توجهی کاهش دهد. دیگر نه!

ریلسان پودری است که می تواند در شرایط آب و هوایی شدید نیز استفاده شود و سطح قابل توجهی از محافظت در برابر عناصر را ارائه می دهد. باز هم، مجموعه ای بی پایان از محیط ها و موقعیت های مختلف وجود دارد که در آنها این پودر بسیار مفید خواهد بود.

کاربردهای کلی ریلسان

در تئوری، استفاده‌های بالقوه از این پودر باورنکردنی بی‌پایان است، اما تعدادی از فرآیندهای اصلی وجود دارد که در آنها ثابت شده است که بسیار ارزشمند است که عبارتند از:

حمل و نقل مایعات

آیا می دانستید از دهه 1960 از ریلسان در تصفیه خانه های آب استفاده می شود؟ محافظت در برابر مواد شیمیایی و خوردگی آن را برای ماشین آلات فلزی مورد استفاده در صنعت تصفیه آب بسیار ارزشمند می کند. پودر نه تنها از مواد، قطعات متحرک و ماشین آلات محافظت می کند، بلکه به حفظ کیفیت آب نیز کمک می کند.

افزودنی پوشش ها

هنگامی که مقاومت سایشی، مقاومت شیمیایی و چگالی نسبتا کم پودر را در نظر بگیرید، این ماده افزودنی عالی برای صنعت پوشش های صنعتی است. معمولاً در مناطقی مانند پوشش کویل، پوشش کف و بسیاری از فرآیندهای مختلف پوشش پلاستیک استفاده می شود، پودر را می توان به گرانول هایی با اندازه های مختلف و شکل های مختلف دستکاری کرد. این باعث ایجاد بافت های متنوع در هنگام مخلوط شدن با مواد دیگر می شود.

تف جوشی لیزری

صنعت چاپ لیزری در چند سال اخیر رشد چشمگیری داشته است و پلی آمیدهایی مانند ریلسان ویژگی های کاملی را برای به حداکثر رساندن این فناوری ارائه می دهند. خواص حرارتی، چقرمگی و مقاومت در برابر ضربه این ذرات ریز مزایای زیادی نسبت به سایر پلی آمیدها دارد. این منطقه ای است که اهمیت آن فقط افزایش می یابد و ریلسان احتمالاً عنصری همیشه حاضر خواهد بود.

لیست بازارهای ریلسان

هنگامی که ویژگی ها و جنبه های عملکردی این پودر خوب را در نظر داشته باشید، استفاده بالقوه از این ماده بی پایان است. با این حال، ما تعدادی از بازارها را که از مزایای کامل ریلسان استفاده می کنند را در زیر فهرست کرده ایم:

  • خودرو / حمل و نقل
  • ساختمان و ساخت و ساز
  • مواد شیمیایی و پلاستیک
  • کالاهای مصرفی
  • الکترونیک و برق
  • صنایع غذایی و شیمیایی کشاورزی
  • نفت و گاز
  • رنگ، پوشش و چسب

اگر چند لحظه به فهرست گسترده بالا نگاه کنید، تشخیص اهمیت Rilsan طولی نمی کشد. برخی از کاربردهای خاص عبارتند از:

  • ریل درب کشویی
  • حمل و نقل داخلی / پانل
  • لوله
  • پوشش سیم
  • فرآوری مواد غذایی
  • لوله و اتصالات
  • سیم سوتین
  • تجهیزات الکتریکی

خلاصه

هنگامی که از آرایش و ویژگی های ریلسان قدردانی کنید، دیدن پتانسیل عظیم برای استفاده روزمره در بخش تولید و خدمات دشوار نیست. مانند بسیاری از مواد مهم در صنعت مهندسی، نایلون 11/پلی آمید 11 با وجود این واقعیت که بر زندگی روزمره تأثیر می گذارد، مورد توجه قرار نمی گیرد.

دیدگاه‌ خود را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *