روکش کروم: مزایا و کاربردها

بسیار محتمل است که وقتی مردم این اصطلاحات را می شنوند. روکش کروم، آبکاری کروم، یا حتی فقط “کروم” آنچه احتمالاً به ذهن می رسد تجسم یک سطح فلزی براق است، اما آیا این فقط یک هدف زیبایی شناختی دارد؟ اگر نه، چه هدف دیگری را دنبال می کند؟

زمانی که کروم بدون آلیاژ باشد، سختی نسبتاً بالا و مقاومت در برابر خوردگی بالایی دارد که آن را به یک متحد عالی برای کاربردهای پوشش سطح تبدیل می کند. در واقع، در حال حاضر محبوب ترین پوشش فلزی است، با دوام تقریباً مشابه.

آیا تمام روکش های کروم یکسان هستند؟

پاسخ کوتاه: خیر. اساساً دو نوع روکش کروم وجود دارد: تزئینی و سخت آبکاری کروم. هر کدام دارای مجموعه ای از خواص متفاوت هستند که مزایای مختلفی را ارائه می دهند و متعاقباً کاربردهای متفاوتی دارند. بیایید نگاهی دقیق تر به هر یک بیندازیم.

آبکاری کروم روشن/تزیینی

نام آن کاملاً واضح است: این نوع روکش کروم بسیار محبوب است زیرا از نظر زیبایی بسیار دلپذیر است. با این حال، بیش از افزودن ظاهری زیبا به عنصر، لایه ای بسیار بادوام و مقاوم در برابر خوردگی را نیز فراهم می کند.

ویژگی ها و مزایا

  • قبل از استفاده از آبکاری کروم، نیاز به آبکاری نیکل (حداکثر دو لایه) دارد.
  • در حالی که به آن “آبکاری کروم” می گویند، لایه زیرین نیکل چیزی است که این پوشش را عملاً تمام انعکاس علامت تجاری، صافی و بیشتر مقاومت در برابر خوردگی آن را ارائه می دهد.
  • نیکل به خوبی به مس می‌چسبد، بنابراین قبل از افزودن لایه نهایی کروم، آبکاری مس و نیکل غیرمعمول نیست. اگر به درستی انجام شود، ترکیب موثر سه لایه احتمالاً بهترین تعادل را بین حفاظت در برابر خوردگی، محافظت در برابر سایش، چسبندگی و زیبایی شناسی ارائه می دهد.
  • این روکش کروم به صورت یک لایه بسیار نازک با ضخامت های 0.002 و 0.02 میل (0.05 – 0.5 میکرومتر) و معمولاً در لایه های 0.005 تا 0.01 میل (0.13 تا 0.25 میکرومتر) استفاده می شود.
  • رایج ترین مواد پایه شامل پلاستیک، آلومینیوم، آلیاژهای مس، آلیاژهای روی و فولاد است.

برنامه های کاربردی

  • کاربرد آبکاری کروم تزئینی در صنعت خودروسازی بسیار محبوب است که در آن دوام، مقاومت در برابر خوردگی و زیبایی شناسی بسیار ارزشمند است. دیدن یک روکش کروم تزئینی بر روی عناصر خودرو و موتور سیکلت غیر معمول نیست. مانند رینگ، اجزای موتور، اگزوز و غیره.
  • همچنین برای الزامات طراحی ظروف آشپزخانه بسیار مناسب است.
  • سایر برنامه های کاربردی رایج را می توان در ابزارها و شیرهای پریمیوم مشاهده کرد.

آبکاری کروم سخت/مهندسی

همچنین به‌عنوان «کروم سخت»، «کروم صنعتی» یا «کروم مهندسی» شناخته می‌شود، معمولاً ضخیم‌تر از روکش کروم تزئینی است و کاربردهای آن بیشتر مهندسی است.

ویژگی ها و مزایا

  • دارای سختی بسیار خوبی است که بین 65 تا 69 HRC اندازه گیری می شود (که به سختی خود فلز پایه نیز بستگی دارد).
  • روانکاری بسیار خوبی دارد که همراه با سختی آن، آن را به یکی از انتخاب های مهندسی اصلی برای کاهش اصطکاک، افزایش دوام از طریق مقاومت در برابر سایش (و همچنین مقاومت در برابر سایش به طور کلی) و جلوگیری از گند زدگی تبدیل می کند.
  • این بی اثری شیمیایی را افزایش می دهد، که اگر مجموعه وسیع تری از شرایط، به ویژه مقاومت در برابر اکسیداسیون، مورد نظر باشد، عالی است.
  • همانطور که گفته شد، پوشش آن معمولاً در ضخامت بیشتری نسبت به همتای تزئینی اعمال می‌شود و در صورت نیاز به مقاومت در برابر سایش، تا 3.9 میل (100 میکرومتر) یا ضخیم‌تر می‌رسد. با این حال، ضخامت استاندارد برای این آبکاری کروم از 0.78 تا 1.57 mils (20 تا 40 میکرومتر) متغیر است.

برنامه های کاربردی

  • همچنین در صنعت خودروسازی استفاده می‌شود، اما برای کاربردهای مهندسی حیاتی: کمک فنرها، سیلندرها و سایر قطعاتی که مستعد کارکردن در چرخه‌های بالا در مدت زمان طولانی هستند. چنین اجزایی برای برآورده ساختن نیازهای دوام و روانکاری، روکش کروم سخت دریافت می کنند.
  • در صنعت هوافضا نیز کاربردهای بسیار متنوعی دارد. برخی از اجزای سخت کروم اندود شده در این صنعت عبارتند از: ارابه فرود و سر پیستون آلومینیومی، به منظور ارائه عملکرد مطلوب و در عین حال حداقل نگه داشتن وزن. عناصر محرک، به طوری که از سایش جلوگیری شود و عمر مفید آنها افزایش یابد.
  • چرخ دنده ها معمولاً به دلیل مزایای جلوگیری از خراشیدگی و روانکاری که این پوشش ارائه می دهد، روکش کروم سختی دارند. این به بهبود عملکرد و افزایش طول عمر در برنامه های کاربردی کم اصطکاک ترجمه می شود.
  • همچنین اغلب در قطعات فرسوده به عنوان ماده پرکننده به منظور بازیابی ابعاد اصلی استفاده می شود.

نتیجه

آبکاری کروم یک پوشش فلزی اصلی است. طیف وسیعی از نیازها را برای طیف وسیعی از صنایع تامین می کند. جایی که به لطف ترکیب خاصی از ویژگی‌های Chromium یک انتخاب قابل اعتماد باقی می‌ماند.

دیدگاه‌ خود را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *