روش های پیشگیری از آلودگی ناشی از انفجار ساینده

روش های پیشگیری از آلودگی ناشی از انفجار ساینده

روش های پیشگیری از آلودگی ناشی از انفجار ساینده

24 سپتامبر 2021

انفجار ساینده، همچنین به عنوان سندبلاست شناخته می شود، یک فرآیند تمیز کردن یا آماده سازی است که مستلزم شلیک اجباری جریانی از مواد ساینده به یک سطح است. این مواد ساینده می توانند به شکل دانه های شیشه ای، اکسید آلومینیوم، پلاستیک، کاربید سیلیکون، ماسه و بسیاری از مواد ظریف دیگر باشند. هنگامی که در طی فرآیند انفجار شکسته می شوند، این مواد ریز ذرات گرد و غبار ایجاد می کنند که می تواند نه تنها برای بدن انسان بلکه برای محیط زیست نیز مضر باشد.

خوشبختانه، کنترل‌های محیطی، مقررات انفجار ساینده و تکنیک‌های کنترل ذرات برای کنترل انتشار انتشار این ذرات در هوا، که باعث آسیب به محیط‌زیست می‌شود، وجود دارد.

آلودگی و انفجار ساینده

آیا سندبلاست برای محیط زیست مضر است؟ هنگامی که مواد ساینده با مواد سطح تماس پیدا می کنند، مواد ساینده به قطعات بسیار کوچک گرد و غبار تجزیه می شوند. انتشار این ذرات منبع قابل توجهی از آلودگی هوا است، بنابراین می تواند یک رابطه مضر بین انفجار ساینده و محیط زیست وجود داشته باشد.

انتشار ذرات اغلب حاوی مقادیر مختلفی از سیلیس، آلومینیوم، آرسنیک، مس و سایر مواد مضر است که بستگی به عوامل انفجار مانند نوع تجهیزات مورد استفاده، سرعت انفجار، زاویه انفجار، فاصله از قطعه در حال انفجار، بخشی دارد. ابعاد و عملیات کنترل گرد و غبار در محل قبل از فرآیند انفجار.

هنگامی که این ذرات گرد و غبار منتشر شده، هوا را آلوده می کنند، اثرات آن بر محیط زیست می تواند مخرب باشد. تحقیقات نشان داده است که این گازهای گلخانه‌ای می‌توانند به قدری بر محیط‌زیست تأثیر بگذارند که حتی می‌توانند الگوهای آب و هوا را تغییر دهند، دوره‌های خشکسالی ایجاد کنند، باعث تغییرات آب و هوایی و حتی اسیدی شدن اقیانوس‌ها شوند. انتشار ذرات منتشر شده در هوا به اثر گلخانه ای کمک می کند که گرما را در جو به دام می اندازد و خروج آن از سیاره را محدود می کند.

خوشبختانه، چندین روش برتر انفجار ساینده برای کمک به کاهش انتشار این ذرات و اثرات منفی آنها بر روی سیاره وجود دارد.

تکنیک های کنترل ذرات

تکنیک های کنترل ذرات

با خطرات بزرگی که همراه با انفجار ساینده برای محیط زیست به همراه دارد، قوانین زیست محیطی قوی و تکنیک های کنترل گرد و غبار برای اطمینان از حفظ و بازیابی انتشار گازهای گلخانه ای در طول انفجار بسیار مهم هستند. برخی از این تکنیک‌ها شامل محفظه‌های انفجاری، بلسترهای خلاء، پرده‌ها، پرده‌های آبی، انفجار مرطوب و بلسترهای گریز از مرکز می‌شوند.

محفظه های انفجاری

محفظه های انفجاری قصد دارند عملیات انفجار ساینده را به طور کامل در یک ساختار جعبه مانند محصور کنند تا انتشار ذرات نتواند راه خود را به هوا باز کند. در بسیاری از طرح‌های محفظه انفجاری، سیستم‌های تهویه برای حذف گرد و غبار از هوا قبل از اینکه محصول در حال انفجار از محفظه خارج شود، وجود دارد.

محفظه های انفجاری در بیشتر موارد در مهار و بازیابی انتشار ذرات تولید شده توسط انفجار ساینده بسیار موثر هستند و فقط مقادیر کمی از زباله در اتصالات محفظه انفجار آزاد می شود. محفظه های انفجاری ممکن است نسبتاً گران باشند و روند کلی تمیز کردن را کند کنند.

بلسترهای خلاء

بلسترهای جاروبرقی مانند جاروبرقی عمل می کنند که برای تمیز کردن کف و فرش خانه خود از آن استفاده می کنید. همانطور که رنگ‌ها و سایر پوشش‌های سطحی در طی فرآیند انفجار ساینده حذف می‌شوند، بلستر خلاء به طور همزمان هر گونه انتشار گازهای گلخانه‌ای را که در هوا منتشر می‌شود، جذب می‌کند. این انتشارات در یک سیستم جمع آوری و جمع آوری که نازل انفجار را احاطه کرده است ذخیره می شود. سپس ساینده های جمع آوری شده در سیستم جمع آوری برای استفاده مجدد در فرآیند انفجار در دسترس هستند.

در حالی که این فرآیند برای جمع‌آوری انتشار ذرات بسیار عالی است، مشابه محفظه‌های انفجار، آنها نسبتاً گران هستند و ممکن است یافتن آنها سخت باشد. علاوه بر این، واحدهای وکیوم بلستر گاهی اوقات ناهموار، سنگین و تا حدودی برای استفاده دشوار هستند.

پرده

پرده ها که به آنها پرده نیز می گویند، شکل مهم دیگری از کنترل ذرات است که به جلوگیری از آسیب به انسان و محیط اطراف کمک می کند. پرده ها متخلخل هستند و در دو طرف یک سازه خرپایی قرار می گیرند و هدف آن این است که زباله ها را به سمت پایین به داخل یک شبکه آستردار تحت عملیات انفجار منحرف کنند تا زباله های آزاد شده در طول فرآیند انفجار جمع آوری شود.

پرده ها همیشه موثرترین روش کنترل ذرات نیستند. در برخی موارد، گرد و غبار می‌تواند از طریق پرده‌ها بریزد، و ریزش گرد و غبار اضافی اغلب به دلیل باد یا هر گونه پیش‌نشینی در اطراف منطقه انفجار رخ می‌دهد. با این حال، پرده‌ها معمولاً یکی از تکنیک‌های کنترلی ارزان‌تر هستند و همچنان از کارگران و محیط زیست محافظت می‌کنند.

پرده های آب

تکنیک کنترل استفاده از پرده های آب شامل نصب یک سری نازل در امتداد لبه سازه یا سطح در حال انفجار است. اسپری این نازل ها به سمت پایین شلیک می کند و یک پرده آبی ایجاد می کند که زباله های حاصل از فرآیند انفجار را تغییر مسیر داده و جمع می کند.

این زباله‌های موجود در آب سپس به سمت پایین به زمین فرستاده می‌شوند، جایی که در حفره‌های آب جمع می‌شوند. پس از آن، مخلوط و مواد ساینده می تواند برای دفع به ظرف مناسب خود برود.

روش جمع آوری ذرات پرده های آب نسبتاً مقرون به صرفه است و راهی عالی برای کاهش انتشار ذرات مضر در طول فرآیند انفجار ارائه می دهد.

انفجار مرطوب

انفجار مرطوب می تواند انواع مختلفی داشته باشد، مانند انفجار ساینده مرطوب، انفجار آب با فشار بالا، انفجار آب با فشار بالا و ساینده و انفجار ساینده با هوا و آب.

این روش کنترلی با افزودن آب به نازل انفجار ساینده برای مخلوط کردن آب و ذرات ساینده کار می کند. این مخلوط انتشار گرد و غبار را بلافاصله پس از ضربه جمع آوری می کند و از آسیب رساندن به کارگران یا محیط زیست جلوگیری می کند.

در حالی که انفجار مرطوب در جمع آوری انتشار گرد و غبار موثر است، آب مورد استفاده در طی فرآیند انفجار ممکن است میزان تمیز کردن سطح حاصل از انفجار خشک را کاهش دهد. برای رفع این مشکل، می توانید یک دستگاه مقاوم سازی را روی انتهای نازل انفجار قرار دهید.

بلسترهای گریز از مرکز

بلسترهای گریز از مرکز از تیغه ای با سرعت بالا استفاده می کنند که مواد ساینده را بر روی سطح هر چیزی که در حال تمیز کردن است به حرکت در می آورد. سپس مواد ساینده را با کمک یک سیستم جمع‌آوری بازیافت می‌کنند که اجازه می‌دهد زباله‌های بسیار کمی فرار کنند.

این بلسترها معمولاً در سازه‌های بزرگ، مسطح و افقی مانند عرشه کشتی‌ها استفاده می‌شوند، اما تلاش‌هایی نیز برای توسعه یک نسخه کوچک‌تر و دستی برای استفاده همه‌کاره‌تر صورت گرفته است. این بلسترهای گریز از مرکز دستی کوچکتر برای استفاده بر روی پل ها و سایر سازه های مشابه ایده آل خواهند بود.

با ما تماس بگیرید

برای کسب اطلاعات بیشتر در مورد تکنیک های مناسب کنترل ذرات با ما تماس بگیرید

با توجه به میزان آسیب به محیط زیست که می تواند همراه با انتشار ذرات منتشر شده از انفجار ساینده باشد، اجرای روش های پیشگیری از آلودگی ناشی از انفجار ساینده که در بالا ذکر شد برای کمک به سبز نگه داشتن زمین بسیار مهم است.

آیا سؤال اضافی در مورد تکنیک های کنترل ذرات یا به طور کلی انفجار ساینده دارید؟ با Finishing Systems، ارائه دهنده برتر راه حل ها و محصولات تکمیلی برای شرکت های بزرگ و کوچک در سراسر کشور در 40 سال گذشته، تماس بگیرید. امروز پاسخ سوالات خود را دریافت کنید.

دیدگاه‌ خود را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *