راهنمای رسانه های سندبلاست

راهنمای مواد سندبلاست

12 دسامبر 2018

سندبلاست یک روش بسیار مفید در طیف وسیعی از کاربردها و صنایع است. این که آیا یک ماده نیاز به تمیز کردن، جداسازی، آماده سازی برای پوشش پودری، زنگ زدایی، ضربه زدن یا در غیر این صورت فقط پاک کردن رنگ آن باشد، سندبلاست فرآیندی برای کار است.

این دستگاه ها در صنعت خودروسازی، در محوطه کشتی و راه آهن و در طیف وسیعی از کاربردهای صنعتی مفید هستند. بسته به کاربرد مورد نظر شما، درجات خاصی از آموزش مهارت و ایمنی برای کارکرد مؤثر سندبلستر مورد نیاز است.

هنگامی که سطحی با گریس، رنگ یا روکش نامطلوب دیگری پوشانده می شود، یک سندبلستر می تواند به طور کامل باقیمانده را از بین ببرد و مورد را به حالت اولیه خود بازگرداند. هنگامی که ماشین کاری بر روی یک شیء سوراخ های تیز به جا می گذارد، سندبلسترها می توانند آن را صاف کنند تا زمانی که کار با آن ایمن باشد. شات پین یکی دیگر از کاربردهای مفید است که در آن یک فلز در معرض رگباری از ضربه های کوچک اما قدرتمند قرار می گیرد – به این فکر کنید که چکش توپی چه کاری انجام می دهد – تا انعطاف پذیرتر شود. این به سطح فلز کیفیت فشرده و پلاستیکی می دهد که احتمال کمتری برای ایجاد شکستگی های ریز وجود دارد.

بیایید به نحوه عملکرد سندبلسترها و همچنین انواع مختلف رسانه سندبلاست نگاه کنیم.

رسانه سندبلاست چگونه کار می کند

سندبلستر چه کاری انجام می دهد و چگونه کار می کند؟

یک سندبلستر از هوای تحت فشار برای ضربه زدن به پرتوی پرتابه های کوچک استفاده می کند که از پوسته گردو گرفته تا دانه های شیشه ای و ذرات ریز سنگ را شامل می شود.

همه چیز با دو جزء شروع می شود: دیگ انفجار و ورودی هوای تحت فشار. دیگ انفجار ظرف بزرگی است که محیط انفجار را اعم از دانه های شیشه ای، بلال ذرت، گلوله فولادی، پلاستیک یا مواد دیگر در خود نگه می دارد. این رسانه را از طریق مجموعه ای از دریچه ها به سمت پایین هدایت می کند که اجازه می دهد مقدار ورودی به سیستم کنترل شود.

سپس این رسانه به هوای تحت فشار در حین زیپ به داخل محفظه می پیوندد. توجه داشته باشید که فشار هوا کاملاً مسئول فرآیند سندبلاست است – این نیرویی است که رسانه ها را به اطراف شلیک می کند. تنظیم آن به نوبه خود سرعت ذرات را تنظیم می کند. در نتیجه الزامات هوای سندبلستر کاملاً سختگیرانه است – برای دقت و ایمنی به یک سیستم کنترل از راه دور نیاز دارید.

هوا و رسانه از طریق شیلنگ انفجار و از یک نازل خارج می شوند. در این مرحله، آنها در داخل محفظه سندبلاست، چه یک محفظه کوچک یا یک اتاق کامل، قرار دارند و معمولاً از نازل یک تفنگ دستی خارج می شوند. این ذرات با سرعت بالایی حرکت می کنند و به جسم برخورد می کنند و هر چیزی را که روی سطح آن است از بین می برند. بسته به اندازه، بافت و چگالی ذرات، آن‌ها شکاف‌های کوچکی را نیز در مواد ایجاد می‌کنند. این تقسیم‌بندی‌ها به پوشش‌های آینده اجازه می‌دهد تا به سطح جسم بچسبند.

آنچه وارد می شود باید بیرون بیاید. برای اینکه محفظه به بمب فشار تبدیل نشود، هوا باید با همان سرعتی که وارد می شود خارج شود. اینجاست که یک تله ساینده مفید است. در نقطه ای که هوا از محفظه خارج می شود، یک تله برای گرفتن مواد ساینده در محل قرار دارد – در غیر این صورت از محفظه نیز خارج می شود.

این دو جزء اساسی برای هر دو مدل سندبلستر کابینتی و قابل حمل اعمال می شود.

بیایید اکنون به مهمترین مؤلفه سندبلاست برویم: خود رسانه. متغیرهای زیادی در رسانه سندبلاست وجود دارد که به کاربران گزینه های زیادی برای انتخاب می دهد.

راهنمای رسانه سندبلاست: چه نوع رسانه ای را باید در نظر بگیرید؟

نگاه کردن به لیستی از انواع رسانه های سندبلاست در ابتدا می تواند دلهره آور باشد. ذرات می توانند آلی، فلز، سیلیکات، پلاستیک یا سنگ باشند. چرا چنین طیف گسترده ای از گزینه ها وجود دارد؟ چگونه شروع به انتخاب یکی می کنید؟

دلیل وجود این همه رسانه این است که هر کدام وظایف متفاوتی را به خوبی انجام می دهند. این به دلیل تعدادی از خواص کلیدی ساینده محیط است: شکل، اندازه، سختی و چگالی.

یکی از نتایج مهم سندبلاست چیزی است که “الگوی لنگر” نامیده می شود. هنگامی که یک ذره با سطح فلز برخورد می کند، یک دهانه کوچک تشکیل می دهد. این دهانه کوچک با برآمدگی هایی پوشانده شده است که در همه طرف آن فشرده شده است. عمق این دهانه معمولاً بر حسب هزارم اینچ اندازه گیری می شود و بر میزان چسبندگی پوشش به سطح فلز تأثیر می گذارد. هر چه دهانه ها عمیق تر باشند، پیوند بهتری ایجاد می شود.

با این حال، اگر دهانه ها خیلی عمیق باشند، ممکن است برآمدگی ها از سطح پوشش بیرون بیایند. این می تواند باعث زنگ زدگی و ضعف در پوشش شود که به معنای دور دیگری از سندبلاست است.

بیایید به خواص سایندگی مواد سندبلاست و نحوه تأثیر آنها بر الگوی لنگر نگاه کنیم.

شکل

همانطور که ممکن است حدس بزنید، ذرات گرد کمتر از ذرات درشت ساینده هستند. تیز بودن زوایای یک ذره تعیین می کند که تا چه اندازه به یک فلز بریده می شود. یک ذره تیز در یک سطح فلزی بیشتر از یک ذره گرد با همان اندازه فرو می رود.

چهار دسته شکل عبارتند از: زاویه ای، زیر زاویه ای، زیر گرد و گرد. برخی از درشت ترین رسانه ها سرباره زغال سنگ و شیشه خرد شده هستند که در دسته زاویه ای قرار می گیرند. الیوین، گارنت و پلاستیک کمتر تیز هستند و تیز هستند

نمونه هایی از رسانه های فرعی پوسته گردو و استورولیت حتی ساینده کمتری دارند، در حالی که دانه های شیشه ای صاف و ماسه سیلیس نمونه هایی از محیط های گرد هستند.

به یاد داشته باشید که شکل رسانه ای را که انتخاب می کنید بررسی کنید. تأثیر زیادی خواهد داشت – به معنای واقعی کلمه! – روی پروفایل لنگر.

اندازه

ما ذرات را با توجه به اندازه “مش” آنها اندازه می گیریم. این نشان می دهد که ذرات با چه اندازه مش قرار می گیرند. اندازه مش 10 دارای 10 سوراخ در هر اینچ مربع است که برای ذرات نسبتاً بزرگ مناسب است، در حالی که اندازه مش 300 نشان دهنده ذرات بسیار کوچکتر است. اگر اندازه در قالب تقسیم شده مانند 20/40 داده شود، به این معنی است که مش سایز 30 95 درصد ذرات را در خود جای می دهد، اما اندازه 40 نیست.

منطق سریع ممکن است ما را به این نتیجه برساند که ذرات بزرگتر کار بیشتری نسبت به ذرات کوچک انجام می دهند. در حالی که این درست است که یک ذره بزرگتر ممکن است حرکت بیشتری داشته باشد و در نتیجه دهانه برخوردی بزرگتری را به جا بگذارد، یک اشکال نیز وجود دارد. ذرات بزرگ ضربه های موضعی تری روی سطح فلز ایجاد می کنند. یعنی تعداد ذرات کمتری در هر اینچ مکعب نسبت به زمانی که ذرات کوچکتر استفاده می شد وجود دارد، بنابراین نتیجه به اندازه کافی کامل نخواهد بود.

برای ایجاد یک پوشش کامل و یک نمایه عمق یکنواخت، پاسخ این است که از کوچکترین رسانه ممکن استفاده کنید که به شما امکان می دهد الگوی لنگر مورد نیاز را به دست آورید.

سختی

اینکه یک محیط چقدر سخت است نیز در عمق نفوذ ذرات به سطح نقش دارد. استفاده از رسانه های نرم تر، بسته به نرمی ماده ساینده، الگوی لنگر بسیار کمی یا اصلاً ایجاد نمی کند. این برای از بین بردن ضایعات، رنگ و چربی مفید است.

اگرچه ممکن است منطقی به نظر برسد که از سخت‌ترین ماده ممکن برای سندبلاست کارآمد استفاده شود، اما ساینده‌های بسیار سخت نیز مشکل دارند. ساینده هایی که بیش از حد سخت هستند نیز می توانند شکننده باشند که در اثر ضربه باعث شکستگی آنها می شود. هنگامی که یک ذره در حین برخورد می شکند، بخشی از انرژی جنبشی آن شکسته می شود. این بدان معناست که انرژی کمتری برای سطح در دسترس است.

هنگام انتخاب یک ساینده به خاطر داشته باشید که می خواهید حداقل سختی مورد نیاز برای دستیابی به هدف خود را هدف قرار دهید. انجام بیشتر سندبلاست آسانتر از لغو آن است.

تراکم

دلیل اینکه چگالی یک ذره مهمتر از جرم آن است این است که چگالی چیزهای بیشتری را در مورد چگونگی واکنش ذره در اثر ضربه به ما می گوید. یک ذره متراکم جرم بیشتری در واحد حجم دارد. این به معنای فشار بیشتر در هنگام برخورد است، به این معنی که از یک ذره بزرگتر از همان جرم عمیق تر می شود. به انداختن یک سنگ مرمر فولادی روی پای خود فکر کنید در مقابل انداختن یک توپ فوم بزرگ با همان وزن.

علاوه بر این، ذرات متراکم تر، انرژی جنبشی بیشتری را به ضربه منتقل می کنند. ذرات نرمتر و کم چگالتر هنگام برخورد با جسم فشرده می شوند، به این معنی که برخورد را جذب می کنند و تکانه خود را با کارایی کمتری منتقل می کنند. اگرچه این ذرات نرم‌تر کاربردهای خود را دارند، مانند حذف رنگ و تمیز کردن سبک سطح.

انواع رسانه سندبلاست

در اینجا برخی از رایج ترین رسانه های سندبلاست موجود آورده شده است:

شوت و سنگ ریزه فولادی: زمانی که نیاز به انجام کارهای سنگین دارید، شات و سنگ ریزه فولادی یک انتخاب عالی است. شات فولادی گرد و سنگ ریزه زاویه دار است. این ماده از فولاد ساخته شده و دارای انواع مختلفی از سختی، اندازه و شکل است. غالباً برای جدا کردن پوسته، لایه برداری و برای از بین بردن پوشش های سخت و آماده سازی برای پوشش اپوکسی استفاده می شود. این یک رسانه مهم در آماده سازی فولاد سازه برای استفاده است.

دانه‌های شیشه‌ای: دانه‌های شیشه‌ای نیز در اندازه‌های مختلفی وجود دارند و از سودا-آهک ساخته می‌شوند که فشار بسیار کمی به زیرلایه وارد می‌کند. آنها برای آماده سازی سطوح فلزی برای رنگ آمیزی و پوشش پودری و همچنین برای از بین بردن لکه های سطحی ناخواسته مانند سوراخ ها، زنگ زدگی، رنگ و رسوب بسیار عالی هستند.
زیبایی سیاه: این نوع خاصی از مواد ساینده سرباره زغال سنگ است. بسیار درشت است و برای تعمیر و نگهداری خودرو و صنعتی عالی است. همچنین پوسته های رنگ و آسیاب را از سطوح جدا می کند و زنگ زدگی را نیز از بین می برد.

اکسید آلومینیوم: این ماده به گونه ای سنتز می شود که هم سخت و هم قابل استفاده مجدد باشد. زاویه‌دار، بادوام و کم‌هزینه است، که آن را به گزینه‌ای محبوب برای سنگ‌زدایی و سنگ‌زنی تبدیل می‌کند. این می تواند لبه ها را گرد کند و در اندازه های مختلف وجود دارد، به این معنی که می تواند حاوی تعداد زیادی ذرات در هر اینچ مکعب باشد. این اندازه دانه کوچکتر برای صیقل دادن و صاف کردن سطوح عالی است.
کاربید سیلیکون: کاربید سیلیکون سخت ترین محیط موجود برای سندبلاست امروزه است. از آنجایی که بسیار سخت است، نسبت به رسانه های مشابه به زمان کمتری نیاز دارد. کاربید سیلیکون در اندازه های مختلفی وجود دارد، از سنگ ریزه درشت تا پودر ریز، که برای صیقل دادن سنگ های سخت مانند گرانیت مفید است. این ساینده برای سنگ زنی شیشه، از بین بردن فلس های آسیاب و هر کاربرد دیگری که در آن مواد ساینده تهاجمی مورد نیاز است مفید است.
استاورولیت: استاورولیت ساینده ای است که از سنگ های دگرگونی استخراج می شود. برای از بین بردن پوشش های نازک تر رنگ، مقیاس آسیاب و زنگ مفید است، همچنین یک ساینده مناسب برای از بین بردن پوشش هایی است که روی قطعات فولادی و مکانیکی ضعیف شده اند. ساینده DuPont Starblast

s از این ماده ساخته می شوند. Staurolite همچنین گرد و غبار کمتری نسبت به سایر ساینده ها تولید می کند، که باعث می شود اپراتورها راحت تر ببینند که چه کاری انجام می دهند.
پلاستیک: سنگ ریزه های پلاستیکی کاربردهای وسیعی در سندبلاست دارند. این به دلیل این واقعیت است که پلاستیک ها از نظر اندازه، سختی، شکل و چگالی متغیر هستند و می توانند متناسب با نیازهای مختلف تولید شوند. به طور معمول، ساینده های پلاستیکی از پلی کربنات، پلی استایرن یا سایر ترکیبات مشابه تولید می شوند.

پوست گردو: همانطور که اتفاق می افتد، پوست گردوی سیاه مواد ساینده عالی را ایجاد می کند. از آنجایی که گردو به طور طبیعی وجود دارد و به سختی برخی از همتایان فلزی و پلاستیکی خود نیست، گردو برای کاربردهای ظریف تری مانند تمیز کردن و پرداخت مفید است. با این حال، می‌توان از آن در برنامه‌های تهاجمی‌تر مانند غلت دادن بشکه و کارهای تخلیه سوره نیز استفاده کرد.
بلال ذرت: مانند پوست گردو، بلال ذرت را می توان آسیاب کرد و به عنوان یک ماده سندبلاست دیگر استفاده کرد. استفاده از آن بر روی اجزای ظریف بی خطر است و آلودگی، چربی، آب و پوشش ها را از بین می برد در حالی که سطح زیرین آن تا حد زیادی آسیب ندیده باقی می ماند. موارد استفاده از آن به پولیش و پاکسازی نیز می رسد. علاوه بر این، در برابر خرابی مقاوم است و بنابراین قابل استفاده مجدد است.
شن و ماسه: ما ماسه را به این دلیل ذکر می کنیم که در بین مردم تصور می شود جزء اصلی در سندبلاست است. در واقع این روزها کمتر و کمتر استفاده می شود. این تا حد زیادی به دلیل محتوای سیلیس آن است که وقتی توسط اپراتورها تنفس می شود، می تواند منجر به بیماری جدی سیستم تنفسی شود. علاوه بر این، ماسه رطوبت را نگه می دارد و آن را به تجهیزات سندبلاست منتقل می کند که منجر به پیری زودرس می شود.
نحوه انتخاب محیط سندبلاست مناسب

این بهترین روش های سندبلاست عمومی نحوه انتخاب رسانه مناسب برای نتایج دلخواه را پوشش می دهد:

وقتی شک دارید، «نرم» برنده می‌شود: همیشه می‌توانید ساینده خشن‌تری اضافه کنید، اما خنثی کردن کار ساینده‌ای که خیلی سخت بود کار بسیار بیشتری است. به خصوص اگر چیزی نرم مانند چوب را منفجر می کنید، ایده خوبی است که با بلال ذرت یا پوست گردو شروع کنید. آنها به بستر زیرین آسیب نمی رسانند.
شیشه براق است، اما سطوح را نیز می‌درخشد: اگر به ظاهری صیقلی نیاز دارید، دانه‌های شیشه‌ای نقطه‌ای عالی برای شروع هستند. آنها یک پایان دهنده فوق العاده هستند و سطوح را صاف و درخشان می کنند. به عنوان یک ساینده قابل استفاده مجدد، آنها همچنین باعث صرفه جویی در پول می شوند.
رنگ نوارهای اکسید آلومینیوم: آیا باید رنگ را از روی یک جسم پاک کنید؟ با ساختار سخت و زاویه ای و قابلیت استفاده مجدد، اکسید آلومینیوم ماده ساینده برای این کار است.
اگر نیاز به پاک کردن رنگ فایبرگلاس دارید، پلاستیک را انتخاب کنید: پلاستیک برای کاربردهایی که فایبرگلاس نیاز به تمیز کردن دارد عالی است. پلاستیک بسیار نرمتر از فلز است و رنگ را بدون آسیب رساندن به فایبرگلاس زیر آن پاک می کند.
برای حکاکی سریع و تهاجمی، از کاربید سیلیکون استفاده کنید: کاربید سیلیکون سخت ترین ساینده موجود در بازار است. کار سریع حکاکی و همچنین زدودن زنگ و رنگ ناخواسته را انجام می دهد.
فولاد به شکل های گرد و زاویه ای است: اگر رنگ را از سطوح فولادی پاک می کنید، حتما نوع مناسب ساینده فولادی را انتخاب کنید. اگر شات فولادی گرد می گیرید، بهتر است از آن برای شات پینینگ و پرداخت استفاده شود، در حالی که سنگ ریزه برای حذف رنگ بهتر است.
اجازه دهید سیستم های تکمیلی رسانه ها و تجهیزات سندبلاست شما را در اختیار شما قرار دهند

در Finishing Systems، ما رسانه های سندبلاست، تجهیزات و راه حل هایی را داریم که برای تکمیل پروژه خود نیاز دارید. ما از سال 1972 در صنعت خود پیشرو بوده ایم و منبع اصلی شرکت هایی مانند کاترپیلار، مک تراکس و هارلی دیویدسون بوده ایم.

سیستم های طراحی شده سفارشی ما می تواند شامل تجهیزات آماده سازی انفجار، شستشو، رنگ آمیزی و پخت باشد. نتیجه یک راه حل کامل تکمیل کلید در دست است. امروزه، Finishing Systems در سراسر صنعت به عنوان ارائه دهنده برتر راه حل ها و محصولات تکمیلی برای شرکت های بزرگ و کوچک در سراسر کشور شناخته شده است. اجازه دهید به شما در رفع نیازهایتان کمک کنیم. برای کسب اطلاعات بیشتر، همین امروز از طریق تلفن یا فرم آنلاین با ما تماس بگیرید.

دیدگاه‌ خود را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *