راهنمای رسانه انفجار ساینده | سیستم های تکمیل

سوگیری

نحوه انتخاب ساینده مناسب برای کار

1 مه 2018

انفجار ساینده اصطلاح کلی است که برای فرآیندهای تکمیلی که مستلزم رانش پر فشار جریانی از مواد ساینده بر روی سطح قطعه کار است به کار می رود. انفجار ساینده می تواند بسیاری از اهداف تکمیل سطح را انجام دهد، مانند حذف آلودگی ها یا پوشش های قبلی، تغییر شکل و صاف کردن یا زبری سطح.

انواع مختلفی از کاربردهای انفجار ساینده وجود دارد که هر یک از آنها نیاز به استفاده از انواع مختلفی از مواد انفجاری دارد که از آنها به عنوان “رسانه های انفجار” یاد می شود. Finishing Systems این راهنمای رسانه انفجار ساینده را جمع آوری کرده است تا به شما کمک کند مناسب ترین ماده را برای فرآیندهای تکمیل خاص خود انتخاب کنید.

یک نکته: اصطلاحات سندبلاست و انفجار ساینده اغلب به جای یکدیگر استفاده می شوند. یک فرآیند سندبلاست معمولی “خشک” که از شن و ماسه سنتی استفاده می کند برای اکثر کاربردها توصیه نمی شود. انفجار با شن و ماسه به طور کلی به دو برابر مواد نیاز دارد، که باعث می شود برای بسیاری از شرکت ها هزینه زیادی نداشته باشد.

ماسه همچنین حاوی مقادیر قابل توجهی سیلیس است که در صورت تجزیه و استنشاق توسط اپراتورها می تواند منجر به اختلالات تنفسی جدی شود. در نتیجه، فرآیند سندبلاست معمولاً با استفاده از انواع جایگزین مواد ساینده انجام می شود:

راهنمای رسانه انفجار ساینده

  • مهره های شیشه ای: شیشه به اندازه مواد دیگر مانند شات فولادی یا کاربید سیلیکون، ماده انفجاری تهاجمی نیست. با این حال، این یک انتخاب عالی برای برنامه هایی است که نیاز به پوشش نرم تر و روشن تر دارند. این به خوبی برای کاربردهای فولاد ضد زنگ مناسب است. دانه های شیشه ای را نیز می توان چندین بار بازیافت کرد.
  • اکسید آلومینیوم: اکسید آلومینیوم با سختی و استحکام بالاتر مشخص می شود. می توان آن را در کاربردهای مختلف از سطوح ضد لغزش، کاربردهای صنعتی به عنوان یک ماده انفجاری و به عنوان ماده اولیه در دیرگدازها یافت. این برای انفجار فشار ساینده تقریباً هر نوع بستری طراحی شده است: شیشه، گرانیت، مرمر و فولاد. به دلیل قابلیت حکاکی عمیق در آماده سازی سطوح قبل از رنگ آمیزی یا پوشش استفاده می شود.
  • پلاستیک: ساینده پلاستیکی یک ماده تمیزکننده گرماسخت خشک است که از اوره خرد شده، پلی استر یا اکریلیک ساخته شده است. هر کدام متفاوت است و در طیف وسیعی از سختی و اندازه ذرات موجود است. پلاستیک به طور کلی به عنوان بهترین رسانه برای تمیز کردن قالب، انفجار قطعات پلاستیکی، یا در کاربردهایی که حذف مواد زیرلایه مجاز نیست، در نظر گرفته می شود. صنایع رایج شامل خودروسازی، هوانوردی، قایق‌رانی، الکترونیک و کاربردهای صنعتی است.
  • سیلیکون کاربید: کاربید سیلیکون سخت ترین ماده انفجار ساینده موجود است که آن را به بهترین انتخاب برای چالش برانگیزترین کاربردهای تکمیل سطوح تبدیل می کند. در رنگ ها و خلوص های مختلف موجود است. کاربرد اصلی آن از ابزارهای ساینده چسبانده شده، لپینگ، پرداخت، حکاکی شیشه و کاربردهای برش انفجاری همه منظوره است.

راهنمای اتمام انفجار ساینده

  • شات و شن فولادی: ساینده فولادی به دلیل چقرمگی و قابلیت بازیافت بالا، جایگزینی مقرون به صرفه برای سایر ساینده ها است. این می تواند بر روی سطوح مختلف برای حذف موثر آلاینده ها، بافت سطحی برای چسبندگی مناسب پوشش نهایی، یا در کاربردهای لایه برداری (سخت شدن) استفاده شود. اندازه، سختی و شکل صحیح نقش مهمی در انتخاب مناسب رسانه دارد.
  • استاربلاست: Starblast™ یک ترکیب سست استخراج شده از ماسه‌های استورولیت درشت و ریز با سطوح بسیار کم سیلیس است که آن را به یک ساینده انفجاری ایده‌آل می‌کند. برای از بین بردن رسوب و خوردگی از سطوح فولادی در حالی که سطح گرد و غبار کم را برای دید بهتر ارائه می دهد، عالی است.
  • پوست گردو: ساینده پوست گردو یک ماده طبیعی سخت است که از پوسته های خرد شده گردو ساخته می شود. این سخت‌تر از ساینده‌های نرم است که در اندازه‌های مختلف برای تمیز کردن با انفجار و صیقل دادن سطوح نرم‌تر موجود است که می‌تواند در اثر ساینده‌های خشن‌تر آسیب ببیند. کاربردهای معمولی شامل پرداخت فلزات نرم، فایبرگلاس، چوب، پلاستیک و سنگ است. همچنین می توان از آن در عملیات غلت دادن برای صیقل دادن جواهرات و جواهرات استفاده کرد.
  • بلال ذرت: ساینده بلال ذرت یک ساینده دانه ای است که از خرد کردن حلقه چوبی متراکم یک بلال ذرت به اندازه های مختلف شن تولید می شود. این نرم‌تر از ساینده‌های طبیعی است که آن را برای تمیز کردن، پاک‌کردن، براق کردن و فلاش‌زدایی ایده‌آل می‌کند. صنایع رایج شامل جواهرات، کارد و چنگال، قطعات موتور، فایبر گلاس و حذف گرافیتی یا بقایای چوب، آجر یا سنگ است.

راهنمای رسانه انفجار ساینده

آیا می توانید از رسانه سندبلاست مجدد استفاده کنید؟

در تلاش برای به حداقل رساندن هزینه ها، بسیاری از عملیات ها در حال ارزیابی هستند که آیا می توانند از رسانه سندبلاست خود استفاده مجدد کنند یا خیر. در بسیاری از موارد، پاسخ مثبت است – اگر از کابینت‌های ساینده استفاده می‌کنید، می‌توان از مواد ساینده بارها و بارها استفاده کرد.

وقتی صحبت از بازیافت می شود، پاسخ به چند عامل بستگی دارد. شن و ماسه را نمی توان پس از سندبلاست استفاده مجدد کرد، اما می توان آن را به مواد دیگر مانند سیمان بازیافت کرد، در حالی که مواد سخت تر مانند گارنت، شات فولادی و دانه های شیشه ای را می توان غربال کرد و برای بازیافت جدا کرد. با این حال، هنگامی که در برنامه های انفجار قابل حمل که هیچ روش مهاری ندارند، رسانه سندبلاست را نمی توان بازیافت کرد.

هنگام استفاده مجدد از رسانه انفجار، دو اطلاعاتی که برای موفقیت نیاز دارید عبارتند از جریان نازل (پوند/دقیقه) و حجم داخل کابینت – این داده ها به شما امکان می دهد تعیین کنید که چند بار می توان از ساینده استفاده مجدد کرد. نرخ ایده آل برای استفاده مجدد از انفجار، فشار مستقیم برای رسیدن به حداکثر سرعت ضربه ساینده در نیمی از فشار انفجار سیفون است.

Single Pass در مقابل رسانه چندکاره

برخی از انواع رسانه های انفجار دارای رتبه پایینی در مقیاس سختی Mohs هستند و بنابراین به عنوان رسانه های تک پاس دسته بندی می شوند، به این معنی که این مواد فقط یک بار قابل استفاده هستند. هنگام انفجار، این رسانه به ذرات بسیار کوچک برای بازیافت تجزیه می شود.

از سوی دیگر، رسانه‌هایی که در مقیاس سختی بالاتر هستند، می‌توانند مجدداً استفاده شوند و بنابراین به عنوان رسانه‌های چند منظوره طبقه‌بندی می‌شوند. هرچه مواد سخت تر باشد، اثربخشی طولانی تری دارد. این رسانه انفجار ساینده را می توان چندین بار قبل از تجزیه شدن به ذرات بسیار کوچک برای کار کردن عبور داد.

مدت زمان ماندگاری رسانه Blasting چقدر است؟

طول عمر رسانه های انفجار بر اساس تعدادی از عوامل، از جمله کاربرد و الگوهای استفاده مانند موارد زیر متفاوت است:

  • شروع با نتایج ساینده بزرگتر و سخت تر، امکان استفاده مجدد طولانی تر را فراهم می کند و بالعکس.
  • انفجار کمتر از حداکثر سرعت ضربه ساینده امکان استفاده بیشتر را می دهد.
  • همیشه از جداکننده با کابینت انفجار خود استفاده کنید – عدم انجام این کار باعث آلودگی ساینده بازیافت شده و جلوگیری از استفاده بیشتر می شود.

استفاده از یک رسانه انفجاری که از سرعت بازیافت ایده آل آن گذشته باشد، پردازش را کند می کند. مطمئن شوید که بیش از حد از مواد ساینده استفاده نکنید – در نهایت باید تعویض شود، حتی اگر هنوز مقداری باقی مانده باشد.

نقش سیستم های بازیابی سندبلاست در بازیافت رسانه انفجاری

اگر در حال بازیافت رسانه انفجاری هستید، تمیز کردن صحیح آن با سیستم بازیابی انفجار قبل از استفاده مجدد می تواند بسیار مفید باشد. اول اینکه می تواند هزینه های مصرفی را تا حد زیادی کاهش دهد. رسانه های ساینده مانند سنگ ریزه فولادی را می توان صدها بار استفاده کرد و صدها تا هزاران دلار صرفه جویی کرد. به منظور بازیابی رسانه انفجاری برای استفاده مجدد، چندین گزینه در دسترس است.

کابینت انفجار ساینده با سیستم بازیابی خلاء

دو نوع سیستم بازیابی سندبلاست خلاء وجود دارد که یکی از آنها به شما امکان انفجار و سپس استفاده از ضمیمه خلاء را برای برداشتن رسانه مصرف شده می دهد. این امکان بازیابی بیشتر رسانه را فراهم می کند و یکی از سریع ترین روش های بازیابی است. با این حال، این سیستم از هوای فشرده زیادی استفاده می کند و بنابراین به محیط های کمتر ساینده محدود می شود. این سیستم سریع ترین و بهترین برای بازیابی رسانه های قابل حمل است.

روش دیگر از بازیابی خلاء استفاده می کند که به طور مداوم برای مکش محیط عمل می کند. در حالی که این روش کندتر از روش دیگر است، زیرا سیستم همزمان در حال انفجار و جاروبرقی است، از ریزش رسانه جلوگیری می کند و برای کارهای کوچکتر یا داخلی که باید تولید گرد و غبار سندبلاست را به حداقل برسانند، بهترین است.

سیستم بازیابی رسانه انفجار مکانیکی یا پنوماتیکی

به طور مشابه، دو سیستم بازیابی مکانیکی و پنوماتیکی نیز وجود دارد. سیستم پنوماتیکی محیط سندبلاست را از طریق حرکت هوا به یک بازیابی کننده می رساند. سپس هر چیز خیلی کوچک یا خارجی را برای بلستر فیلتر می کند و محیط بازیافت شده را به دیگ سندبلاست برمی گرداند تا بتوان دوباره آن را منفجر کرد. این سیستم‌ها برای مواد ساینده مانند دانه‌های شیشه‌ای، پلاستیک، اکسید آلومینیوم و اندازه‌های سنگ‌ریزه فولادی کوچک‌تر عالی هستند.

سیستم بازیابی سندبلاست مکانیکی معمولاً با سنگ ریزه فولادی استفاده می شود، زیرا قادر است به راحتی مواد سنگین را به دیگ انفجار برساند. این گزینه برای بازیافت مواد انفجاری بسیار ساینده بهترین است.

برای کسب اطلاعات بیشتر در مورد گزینه های رسانه انفجار ساینده خود، با سیستم های تکمیلی تماس بگیرید

به عنوان یک رهبر شناخته شده در صنعت تکمیل فلز برای بیش از 40 سال، Finishing Systems تجربه و تخصص را دارد تا به شما کمک کند بهترین رسانه را برای برنامه های سندبلاست خود انتخاب کنید. برای کسب اطلاعات بیشتر در مورد انواع مختلف رسانه های انفجار ساینده که امروزه ارائه می کنیم، با ما تماس بگیرید.

دیدگاه‌ خود را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *