راهنمای اندازه‌های میلگرد – مروری بر میلگردهای تقویت‌کننده فولادی

میلگرد فولادی یا میلگرد برای تقویت بتن در کارهای ساختمانی استفاده می شود. اگر با آن ناآشنا هستید، می‌تواند منطقه‌ای پیچیده از ساخت و ساز باشد. اندازه میلگردها بسیار متفاوت است و انتخاب میلگردهای مناسب برای این کار به دانش و مهارت خاصی نیاز دارد.

علاوه بر اندازه میلگرد، کیفیت نیز یک نکته مهم است. خوشبختانه استانداردهای جهانی برای کنترل خواص فیزیکی، مکانیکی و شیمیایی میلگرد بدون توجه به منبع آن وجود دارد. این امر تا حدودی به تضمین ایمنی و ثبات در پروژه های ساختمانی در سراسر جهان کمک کرده است.

قبل از اینکه نگاهی عمیق به اندازه‌های میلگرد بیندازیم، به طور خلاصه در مورد چگونگی بررسی انطباق میلگرد با استانداردهای ملی و بین‌المللی صحبت خواهیم کرد.

هنگام قرار دادن میلگرد قبل از ریختن بتن باید دقت بیشتری شود.

کیفیت فولاد میلگرد

برای تایید اصالت و ارزیابی کیفیت میلگرد در حال تولید، آزمایش مکانیکی مناسب مورد نیاز است. این امر تعیین می کند که آیا میلگرد مورد استفاده با مشخصات منتشر شده مطابقت دارد و کیفیت محصول را تضمین می کند. عوامل مختلفی برای آزمایش وجود دارد که در دسته های زیر قرار می گیرند:

  • استحکام کششی
  • خمش / چکش خواری
  • فشرده سازی
  • خستگی

چرا به اندازه های مختلف میلگرد نیاز داریم؟

میلگرد در بتن یکپارچگی ساختاری یکنواخت را ایجاد می کند، حتی اگر مواد بتن در فشار بسیار قوی هستند، تقریباً به طور کامل از استحکام کششی بی بهره هستند. بدون آرماتور، این ضعف ذاتی بتن در رفتار ماده آشکار می شود زیرا خم می شود و به راحتی می شکند.

بنابراین، انتخاب اندازه و وزن مناسب میلگرد برای اقدامات ایمن ساختمان بسیار مهم است.

از چه اندازه های میلگرد باید استفاده کرد؟

برای پروژه های کوچک و خانگی میلگرد با قطر 6 میلی متر، 8 میلی متر و 10 میلی متر معمولا کافی خواهد بود

به عنوان مثال، روش معمول برای راهروها و پاسیوها استفاده از سبک ترین میلگرد 6 میلی متری است. به خاطر داشته باشید که این برای پروژه های کوچکتر است که حداقل بار را تحمل می کنند و در نتیجه تنش کششی پایینی ایجاد می کنند.

در حالی که برای ساخت دیوارها، پایه ها یا ستون ها، توصیه می شود از میلگرد 8 میلی متری یا بیشتر استفاده شود. به طور مشابه، برای پایه های ساختمانی، پی و غیره میلگرد 10 میلی متری انتخاب خوبی است. میلگرد با قطر 10 میلی متر یا بیشتر برای فوترها و فونداسیون ها برای به حداقل رساندن ته نشینی بهترین است.

برای پروژه های مهندسی عمران در مقیاس بزرگ مانند ساخت پل یا تونل، میلگرد با قطر بالاتر، به ویژه در جاهایی که به دهانه های طولانی نیاز است، استفاده می شود.

نصب میلگرد با اندازه مناسب برای موفقیت پروژه کلی حیاتی است. قرارگیری میلگرد باید در کل پروژه یکنواخت باشد. هنگامی که یک دال مسطح در نظر گرفته می شود، مانند یک راهرو، معمولاً از میلگرد 6 میلی متری در فاصله شبکه تقریباً 450 میلی متر استفاده می کنید. برای پاسیو، به احتمال زیاد از میلگرد با قطر 6 میلی متر با فاصله شبکه تقریباً 600 میلی متر استفاده می کنید.

برای اطلاعات بیشتر در مورد مشخصات میلگرد فولادی در انگلستان، لطفاً به BS 4449: 2005 Steel برای تقویت فولاد تقویت‌کننده جوش‌پذیر بتن، میله، کلاف و محصول decoiled مراجعه کنید. این استاندارد ملی است که جایگزین استاندارد اروپایی برای تقویت بتن شده است.

قدرت تسلیم

استحکام تسلیم یکی از نکات مهم در طراحی میلگرد است. این اندازه گیری استحکام کلی فولاد را نشان می دهد. فولاد با عملکرد بالا به بهترین وجه برای میلگردهای سنگین استفاده می شود و دارای آرماتور درجه 500 با مقاومت تسلیم 500 مگاپاسکال (یا N/mm) است.2).

حداکثر استحکام تسلیم مجاز تحت BS 4449:2005 650 مگاپاسکال است.

لطفا توجه داشته باشید که تنظیم اندازه میلگرد با افزایش قطر آن را دو برابر قوی تر نمی کند. افزایش قطعی در استحکام تسلیم وجود دارد، اما عیار فولاد بیشتر بر آن تأثیر می گذارد.

دقت در قرارگیری و اندازه میلگرد

هنگام قرار دادن میلگرد قبل از ریختن بتن باید دقت بیشتری شود. مقاومت تسلیم بتن می تواند به شدت به خطر بیفتد اگر قرارگیری صحیح نباشد. اندازه گیری های دقیق بسیار مهم است، اشتباهات فقط یک یا دو سانتی متر در فاصله میلگرد می تواند مقاومت کششی بتن را تا 20٪ کاهش دهد.

همچنین هنگام انتخاب سایز حتما به جدول BS 4449:2005 مراجعه کنید. قرار دادن میلگرد با اندازه اشتباه می تواند 35٪ کمتر از آنچه برای استحکام و یکپارچگی سازه نیاز است، تقویت کند.

دیدگاه‌ خود را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *