انتخاب فرآیند تولید برای محصول شما

برای برخی از مهندسین طراحی مکانیک، انتخاب فرآیند ساخت آخرین چیزی است که در طول فرآیند طراحی به آن فکر می کنند. این یک روش بسیار بد برای کار است. بهترین رویکرد این است که نگرانی های تولید را در کل فرآیند طراحی در ذهن داشته باشید. این منجر به طراحی ساده تر و کم هزینه تر برای تولید می شود.

فرایند ساخت

صدها فرآیند تولید وجود دارد. احتمالاً قبلاً با رایج ترین آنها آشنا هستید، مانند ریخته گری، شکل دهی، قالب گیری و ماشین کاری.

برای هر محصولی، چندین فرآیند تولید وجود دارد که باید از بین آنها انتخاب کنید. فرآیندی که انتخاب می‌کنید به عوامل زیادی بستگی دارد درایورهای انتخاب فرآیند. این محرک های انتخاب فرآیند شامل موارد زیر است:

یک سازنده باتجربه ایده خوبی از تمام محرک های انتخاب فرآیند ذکر شده در بالا خواهد داشت. بسته به طراحی محصول و ملاحظات ساخت، یک تولید کننده خوب می تواند شما را در فرآیند انتخاب راهنمایی کند.

برای انتخاب فرآیند تولید مناسب برای یک محصول، روش ساده زیر را دنبال کنید:

  • مقدار محصول
  • هزینه ابزار، ساخت ماشین آلات و تجهیزات
  • زمان مورد نیاز برای پردازش
  • سطح نیروی کار ماهر مورد نیاز
  • نظارت بر فرآیند
  • مصرف انرژی
  • در دسترس بودن مواد و هزینه مواد
  • قابلیت های مورد نیاز برای پردازش مواد
  • ابعاد و اندازه محصول
  • پرداخت سطح مورد نیاز است
  • تلورانس های طراحی
  • زباله های تولید شده توسط این فرآیند
  • هزینه های نگهداری
  • دیگر هزینه ها

مرحله 1: معیارهای انتخاب

اولین گام در انتخاب فرآیند تولید، ایجاد معیارهای انتخاب بر اساس محرک های انتخاب فرآیند کلیدی است: حجم تولید، ارزش محصول، هندسه قطعه، تحمل های مورد نیاز و مواد مورد نیاز. انتخاب مواد در محدود کردن گزینه های شما بسیار موثر خواهد بود. این به این دلیل است که بسیاری از فرآیندها منحصراً با مواد خاصی کار می کنند. به عنوان مثال، قالب گیری تزریقی را می توان فقط با پلیمرها، در حالی که ریخته گری می تواند فقط با فلزات. انتخاب مواد شما فوراً تعداد زیادی از فرآیندهای نامناسب را رد می کند.

حجم تولید مورد انتظار گزینه های فرآیند شما را محدودتر می کند. برای مقدار زیادی، یک فرآیند تولید دستی مانند ماشینکاری دستی کاملا غیر عملی است. در عوض، شما باید یک فرآیند خودکار مانند قالب‌گیری را در نظر بگیرید. هندسه و تلورانس های مورد نیاز برای یک محصول همچنین بسیاری از فرآیندهایی را که قادر به دستیابی به دقت مطلوب نیستند فیلتر می کند.

مرحله 2: فرآیندها را شناسایی کنید

پس از اعمال مرحله 1، دامنه کوچکتری از فرآیندها در دسترس خواهد بود. در این مرحله، به طور ایده آل باید با یک تولید کننده با تجربه کار کنید تا فرآیندهایی را شناسایی کنید که می توانند مقدار مورد نیاز، مواد مورد نیاز و هندسه قطعات را برآورده کنند.

مرحله 3: فرآیندها را ارزیابی کنید

پس از شناسایی فرآیندهای بالقوه برای تولید یک محصول، زمان ارزیابی آنها بر اساس پارامترهای کمتر گسترده است، مانند قابلیت فرآیند، زمان پردازش، هزینه ابزار و تجهیزات، درجه اتوماسیون موجود، مهارت مورد نیاز برای عملیات، ضایعات تولید شده پس از پردازش، و پس از پردازش مورد نیاز است. ایجاد یک ماتریس تصمیم با یک امتیاز یا مقدار برای هر یک از این عناصر مهم ایده خوبی است.

مرحله 4: انتخاب

اکنون باید بتوانید از ماتریس تصمیم گیری وزنی که در مرحله 3 ایجاد کرده اید برای شناسایی بهترین فرآیند برای برنامه خود استفاده کنید. اگر هر عنصر را به دقت ارزیابی کنید و به عناصری که مهم‌ترین هستند وزن بیشتری بدهید، نتیجه یک فرآیند واحد خواهد بود که قطعه مورد نیاز را مطابق با استاندارد مورد نیاز برای هزینه قابل قبول تولید تولید می‌کند.

همانطور که قبلا ذکر شد، مهم است که با تولید کنندگان با تجربه یا یک مهندس ساخت کار کنید تا به شما در شناسایی فرآیندهای بالقوه، ارزیابی موثر هر فرآیند و انتخاب بهترین فرآیند کمک کند تا شما و مشتریانتان از محصول نهایی راضی باشید.

دیدگاه‌ خود را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *